2022: Voyah er en del av selskapet Dongfeng, som er ett av kinas største bilselskap. Voyah Free har vært på det norske markedet siden 2022.

Ikke kampanje:

Barberer prisen med 190.000 kroner

Den norske Voyah-importøren foretar en kraftig prisjustering av modellen Free, og mot slutten av året kommer en SUV som skal prises under 500.000 kroner.

Publisert

Modellen Free, fra det kinesiske merket Voyah, ble lansert i Norge våren 2022, og siden den gang er det registert 547 eksemplarer av bilen, ifølge tall fra Opplysningrådet for veitrafikken.

Nå tar Electric Way, importselskapet i Norge, et kraftig grep for å øke dette tallet. Prisen på Voyah Free barberes med 190.000 kroner, noe som betyr at bilen fra 20. august vil koste 599.000 kroner. Og det er ikke en kampanje, det er en reprising som blir stående. 

– Grunnen til at vi kan gjøre det, er at vi har fått en bedre pris fra fabrikk, sier Torje Aleksander Sulland, administrerende direktør i Electric Way.

Norge først

Norge var det første landet utenfor Kina der Voyah kom for salg, og Sulland mener det er en av årsakene til at de har fått til den nye prisen.

– Ja det handler litt om det også. Vi har stått ett år alene, og får nok igjen for det nå.

– Betyr priskuttet at dere er misfornøyd med salget av Free?

– Slik markedet har vært de siste årene, er det jo ikke verdens beste timing å introdusere en bil som koster nesten 800.000 kroner. Sånn sett er vi slett ikke misfornøyd med å ha solgt vel 500 biler på litt over ett år.

For disse kundene er ikke priskuttet like hyggelig, det betyr at andrehånds­verdien på Free nå faller kraftig.

– Det er selvsagt ikke det mest ideelle for dem, men prisjusteringer kan jo skje, sier Sulland, og legger til at de foreløpig ikke har fått noen reaksjoner.

– Men vi regner med at det kommer.

Parallelt med reprisingen bygger de også ut forhandlernettverket i Norge. Samtidig med at den nye prisen slår inn, blir bilene tilgjengelig gjennom Sulland-konsernets forhandlere, og Motor Gruppens forhandlerkjede Motor Forum.

– Det er superviktig. Med Motor Forum har vi drøyt 25 forhandlere innen oktober, det blir et solid nettverk. Og vi håper på flere. Vi har nå 100 prosent dekning i Norge, noe som er veldig viktig for nye merker. Det gir trygghet, og vi kan gi god oppfølging. Vi håper dette gjør at bilene blir tilgjengelig for flere.

Kommer mer

Sulland sier at det ikke bugner av biler på lager, men at det er flere på vei inn, og at det er en del av målet.

NESTE UT: Voyah Zhiyin ... eller Courage.

– Faktisk satser vi på at det blir litt leveringstid på bilene, det er mye sunnere enn mange biler på lager.

Senere i år blir Voyah-sortimentet i Norge utvidet med én modell til, som heter Zhiyin, men som skal hete Courage i Europa.

– Det er en mindre SUV som kommer i november eller desember. Den er like stor innvendig som Free, men 20 centimeter kortere. Free skal være et mer luksuriøst alternativ. Vi vet ennå ikke hva prisen blir, men den nye modellen skal havne under 500.000 kroner.