INGEN SUKSESS: Volvo EM90 har ikke truffet videre godt i det kinesiske markedet.

Svært lavt salg:

Volvos luksus-MPV flopper

Volvo ønsket å treffe segmentet for store og velutstyrte i biler i Kina, gjennom å bruke en bil fra Zeekr.

Publisert Sist oppdatert

Mot slutten av fjoråret lanserte Volvo modellen EM90. En stor flerbruksbil, elektrisk, som i første omgang skulle selges i Kina, hvor det er et godt marked for bilen av denne typen.

Men det skulle vise seg at etterspørselen av akkurat denne bilmodellen var heller skrinn. 

I august ble det solgt 95 eksemplarer av EM90 i verdens største bilmarked, melder Carup.

Noe av problemet er at bilen i svært stor grad er en Zeekr 009. Zeekr og Volvo er begge en del av Geely.

Gjennomskuer

– Folk gjennomskuer dette, merkevarens kjerneverdi holder ikke når det ikke er et ekte produkt, sier bileksperten Michael Luft hos Bilweb Auctions.

Luft mener en slik løsning ikke fungerer når det er snakk om eksklusive merker. Han mener det er klassisk tabbe av en bilprodusent, som viser at bilbransjen ofte ikke lærer av sine egne feil.

– Det handler om status og kvalitet, kundene synes ikke det er det samme dersom det ikke er en ekte Volvo, sier Luft til Carup.

Han mener kunder som kjøper en dyr bil også ønsker å være stolte av bilen. Men en løsning som Volvo har valgt, gjerne kalt «badge engineering», gir folk følelsen av at det ikke er en ekte produkt.

Volvo forsvarer lanseringen og sier at det lave salget er i tråd med planen. De ønsker ikke å selge sine elbiler til redusert pris under priskrigen i Kina. I august solgte Volvo bare 236 elbiler i Kina, som er verdens største marked for elbiler.