I september varslet EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen en større granskning av kinesisk statsstøtte til elbil-produksjon. Resultatet kan bli økt toll, noe som vil ramme kinesiske produsenter uten fabrikker i Europa, som Nio og Xpeng.
Men det vil dessuten være svært dårlig nytt for de europeiske fabrikantene Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz, som alle har produksjonsanlegg i Kina.
Samt Geely, selskapet Volvo og Polestar tilhører.
Frankrike har gått foran og innfører enkelte kutt i elbil-incentiver fra 15. desember i år. Disse kuttene er i praksis designet for å ramme Kina-import, siden faktorer som produksjon med kullkraft og lang båtfrakt vil bety null statlig bidrag ved private innkjøp.
Alle biler som er laget i Kina, blir omfattet av det nye, franske regelverket. Også for eksempel Tesla Model 3.
Annonse
Covid, brann, toll
Volvo ønsker å unngå slike problemer.
– Om det så blir en ny covid-situasjon, en fabrikkbrann eller geopolitiske endringer, som nye tolltariffer, er vi nødt til å sikre at vi har produksjon i flere deler av verden, sier toppsjef Jim Rowan.
Planen er derfor å lage EX30 i Belgia – i tillegg.
– Å produsere EX30 i Gent demmer opp for problemet hvis toll, eller i verste fall et forbud, blir en realitet, sier Rowan ifølge Automotive News.
Fabrikken i Gent har fra før både XC40 og C40 blant sine modeller.
– Volvo er de første som gjør noe aktivt i forkant av granskningsresultatene, derfor er dette svært viktig, sier bilanalytiker Matthias Schmidt til Automobilwoche[for abonnenter].