Patentsøknad:
Volvo vil avsløre mobilbruk – i andres biler
Volvos har utviklet tre nye sikkerhetssystemer. Ett skal gjette syklisters atferd, et annet skal registrere hva andre bilførere foretar seg.
Først på listen er et system som skal oppdage og spå hva syklister i trafikken vil gjøre. I praksis: Er det fare for at syklisten fortsetter ut i krysset, bremser bilen automatisk.
Det er tenkt at bilen skal «se» og vurdere syklistens fart og kroppsholdning, samt registrere om personen på sykkelen gir signaler, som en hånd ut til siden.
Volvo har nå søkt om patent for denne teknologien, skriver Vi Bilägare.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
-
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
-
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
-
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
-
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
-
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
-
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
-
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
-
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
-
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Analyse av bilen bak
Men produsenten gir seg ikke der:
Volvo ønsker også å ha mest mulig kontroll på andre bilførere, i særdeleshet hvorvidt disse er distraherte og dermed kanskje utgjør en fare.
Det handler ikke om en periskopfunksjon som ser ned i fanget på bilførere du møter, men snarere om en viss «øyekontakt» med bilen som ligger bak deg. Og kanskje ikke det, engang – men mer i retning av en realtidsanalyse av bevegelsemønsteret. Det er ikke vanskelig å se for seg at folk som fikler med mobilen, har et litt annerledes kjøremønster enn de mest årvåkne.
«Som ryggekamera»
En av oppfinnerne, utviklingsingeniør Oswaldo Perez Barrera, forteller til Vi Bilägare at det dreier seg om kamerateknologi. Han sier også at GDPR bør være ivaretatt – personen i bilen bak skal ikke være mulig å identifisere, og ingenting vil bli lagret.
Barrera sammenlikner de eventuelle personvernutfordringene med dagens bruk av ryggekamera.
Volvos tredje patentsøknad er i mer velkjent territorium. Det handler om bilens evne til å registrere om føreren får et illebefinnende. Dette skal skille seg fra eksisterende systemer ved at det er langt flere sensorer involvert, hovedsakelig i bilsetene.