SNART FERDIG: Volvos stasjonvogner har vært populære i Norge i over 70 år. Nå er både karosseriform og drivlinje helt feil i nybilmarkedet

Over og ut for herregårdsvogna:

Volvo slutter med stasjonsvogn i Norge

SUV-ene og elbilene presser ut det som historisk sett har vært Volvos familiebil.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen stor overraskelse at Volvo nå faser ut V60 og V90 i Norge. Likevel må det kunne sies å være slutten på en æra. 

I 1953 kom Volvo med Duett, som var en slags stasjonsvogn, og i 1962 ble Amazon lansert, med det Volvo sier «gjerne kalles historiens første stasjonsvogn», også kjent som herregårdsvogn. 

Fem år senere kom 145. Så ble det fulgt opp med 245, 740, 850 og 940.

Totalt skal det ha blitt solgt over seks millioner Volvo-stasjonsvogner globalt sett.

– Ikoniske modeller som Amazon, 240 og 850 har mye av æren for at Volvo i dag er et av verdens mest velkjente bilmerker. Vi er samtidig opptatt av at nye modeller henter inspirasjon fra designarven vår, og viderefører det unike som gjør Volvo til Volvo, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en pressemelding.

Kun Norge

Beslutningen om å stoppe stasjonsvognsalget gjelder kun Norge, mens salget av XC60 og XC90 skal fortsette.

– Med et tilnærmet helelektrisk nybilmarked og en befolkning som i økende grad foretrekker SUV-er, er det riktig å avslutte salget av V90 og V60 nå. Vi fortsetter vår satsing på elbilene.

STARTEN: Det var her det begynte, med Duett i 1953.

Endringer i det norske avgiftssystemet har gjort ladbare hybrider dyrere, noe som i høy grad har dempet etterspørselen.

I perioden januar til juli i år ble det registrert 42 V90 og 32 V60, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det representerer en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023. 

Siden modellene ble lansert i nyeste generasjon, i henholdsvis 2017 og 2018, har det blitt registrert 7147 V90 og 6496 V60 i Norge.

Volvo sier 1. oktober i år er siste frist for bestilling av V60 og V90 i Norge.