DIGITAL: Volvo så for seg at abonnement var framtidens bilhold i 2017, nå kvitter selskapet seg med løsningen.

Slutter med Care by Volvo:

Volvo legger ned bil­abonnementet

Care by Volvo, merkets abonnementsløsning som ble introdusert for sju år siden, er historie.

Publisert

Volvo slutter med Care by Volvo, abonnementsløsningen som ble introdusert i 2017 i forbindelse med at de lanserte XC40, melder Automotive News.

Ordningen har vært tilgjengelig i flere land, deriblant Norge, hvor kunden betalte et fast månedlig beløp som dekket vedlikehold, forsikring, dekkskift, rengjøring og andre tjenester som for eksempel levering av pakker til bilen.

En viktig forskjell mellom abonnementet og en tradisjonell leieavtale var at det ikke var noe forskuddsbetaling eller en betaling ved slutten av kontrakten.

– Volvo Cars har startet prosessen med å gjennomgå lokale markedsløsninger for å overføre aktive kontrakter til nye partnere, med mål om å sikre en sømløs overgang av finansieringsleverandører, sier selskapet i en uttalelse til Automotive News.

Volvo begrunner avgjørelsen at de går bort fra intern løsning til en partnerbasert variant med at de vil «sikre at vi tilbyr produkter som passer kundens behov, samtidig som vi sørger for å allokere ressurser til videre digitalisering av hele vår virksomhet.»