TILLIT: Tor Wallin Andreassen mener Volvos behandling av sakene der forskjellige Volvo XC40 har krasjet, er sentral for hvordan tilliten til selskapet vil være i framtiden.Foto: CORNELIUS POPPE, NTB og ODD MEDHUS
Volvo XC40-ulykkene:
Volvo-krasj: «Det hviler et stort ansvar på produsenten»
Tor Wallin Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, mener det er svært viktig at Volvo nå viser at de vil kundenes beste.
– Volvo har lenge vært synonymt med sikkerhet og kvalitet. Dette er en viktig grunn til at deres kunder har valgt merket, sier Tor Wallin Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole.
Andreassen mener Volvos håndtering av den senere tidens episoder der sjåfører av XC40 hevder de har opplevd plutselig akselerasjon, i ytterste konsekvens kan handle om selskapets framtid.
– Det er avgjørende at tilliten til selskapets teknologi og sikkerhetssystemer opprettholdes, spesielt når alvorlige hendelser som denne ulykken i Sandvika inntreffer, sier Andreassen.
Tidligere XC40-hendelser
Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40.
Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover.
Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
Sandvika: 9. november skjøt bilen til Kåre Lindemann fart forover og smalt rett i en stolpe i parkeringshuset ved Sandvika Storsenter. Bilen var en Volvo XC40.
Se lenker til alle artikler lengre nede i denne saken
Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske Volvo-importøren, svarer slik:
– Dette er en sak Volvo har tatt på største alvor, og som vi har jobbet kontinuerlig med siden den tragiske ulykken i september. Vår første prioritet har vært å bistå politiet i deres etterforskning og bidra med teknisk kompetanse og undersøkelser av ulykkesbilen.
Trosby sier de er varsomme med hvor mye informasjon de deler i medier, så lenge saken fortsatt er under etterforskning av politiet, og at de bistår politiet hvis de trenger opplysninger.
Dette har Andreassen fått med seg:
– Jeg forstår at Volvo tar saken alvorlig og har samarbeidet med politiet og andre instanser i etterforskningen. Det er positivt at de oppfordrer bekymrede kunder til å ta kontakt, og at deres egne undersøkelser hittil ikke har avdekket tekniske feil på ulykkesbilen, sier han.
Annonse
Utfordring
Professoren sier at dette samtidig skaper en utfordring.
– Når teknologien i bilen, som for eksempel systemet for akselerasjon, er så avansert og potensielt kan ha komplekse feil, hviler det et stort ansvar på produsenten å kommunisere tydelig og proaktivt, sier han.
Tor Wallin Andreassen, professor i innovasjon ved Norges HandelshøyskoleFoto: ODD MEHUS
Trosby i Volvo har full forståelse for at en slik ulykke som den i Sandvika kan skape bekymringer blant deres kunder, og sier at Volvo derfor har vært opptatt av å ikke bidra til spekulasjoner av ulykkesårsaken før fakta har foreligget.
Han understreker også at Statens vegvesen ikke har funnet noen feil ved bilene de har undersøkt.
– Undersøkelsene av ulykkesbilen, som er utført av Statens vegvesen og vårt granskningsteam, har vist at det ikke ble funnet tekniske feil på bilen som kunne ha forårsaket ulykken, og det er på bakgrunn av disse faktaene at vi uttaler oss.
Dokumentere
Andreassen mener at Volvo må dokumentere at de vil kundenes beste, og at kvalitet og sikkerhet fortsatt står i høysetet.
– For å bevare tilliten til merkevaren er det avgjørende at kundene føler seg trygge på at Volvo vil gå til bunns i alle mulige årsaker, ikke bare i forbindelse med denne ulykken, men også i relaterte bekymringer rundt bilens teknologi.
Annonse
– Uten tillit er selv verdens mest avanserte bilselskap uten kunder, sier han.
Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske Volvo-importøren.Foto: VOLVO
Trosby sier at Volvo løpende har vurdert informasjonsbehovet ute blant kundene, og håndtert dette i kundesenteret og i tett dialog med forhandlernettverket.
– Kunder som har tatt kontakt med bekymringer blir fulgt opp, og hvis det er kunder som fremdeles er urolige, er oppfordringen fremdeles å ta kontakt med oss.
Andreassen håper Volvo vil bruke situasjonen som en mulighet til å vise lederskap innenfor sikkerhet og teknologi, gjennom å være enda tydeligere i sine undersøkelser og kommunikasjon.
Sikkerhet først
– De må være proaktive i sin informasjon til kundene. Dette vil styrke tilliten til merkevaren, som alltid har vært anerkjent for å sette sikkerhet først. Ærlighet og åpenhet varer lengst, sier han.
Andreassen mener det kan bli store problemer for selskapet hvis det skulle vise seg at feilen er i bilen, og at Volvo ikke har vært ærlige på det.
– Det kan være helt ødeleggende for Volvo.
Trosby sier at produsenten undersøker alle tilfeller der sjåfører hevder det har oppstått utilsiktet akselerasjon.
– Vi har ingen tilfeller der den tekniske analysen i etterkant av en rapportert hendelse har vist at bilen akselererte utilsiktet. Sikkerhet er Volvos høyeste prioritet, og våre biler er trygge å kjøre. Volvo har gode prosedyrer for å følge opp innmeldte bekymringer og gjennomfører tilbakekallinger dersom det er mistanke om feil på bilene våre.