Det er ikke uvanlig at bilprodusentene finner fram et gammel, sagnomsust modellnavn på nye modeller. Men det er ikke alltid historien stemmer overens med bilen som dukker opp.
Noen vil vel kanskje mene, med rette, at dagens Ford Capri ikke har stort å gjøre med den langpansrete coupeen fra 1960-, 70- og 80-tallet.
Det samme gjelder forholdet mellom Ford Mustang Mach-e og sportsbilen som så dagens lys på 60-tallet.
Mitsubishi Eclipse er en annen bil som gikk fra å være en sportsbil laget mellom 1990 og 2012, for så å gjenoppstå som en ganske ordinær SUV noen år senere.
Det er vel også lov til å være litt skeptisk til Alfa Romeos bruk av Juniorpå deres kompakt-SUV, siden det opprinnelig var navnet til en snerten 60-talls-sportsbil.
– Scirocco er en veldig spesiell modell. Jeg kan nevne noen få andre, men hvis den ikke reflekterer DNA-et til den originale bilen på en virkelig sterk måte, så vil vi heller gi den et nytt navn og gjøre noe annet, sier Volkswagen-sjef Thomas Schäfer til Autocar.
Noe han mener Ford har bommet på med Capri.
– Ut fra tilbakemeldingene fra forbrukerne, er det en feil. Vær veldig forsiktig med å kalle bilen noen den ikke er. For eksempel, hvis vi kaller bilen GTI, må det være en GTI. Det er vår modell. Den må være tro mot genene.
Annonse
Kan det komme en Scirocco?
Med dette i tankene utelukker Schäfer at Volkswagen vil finne på å gi en framtidig SUV navnet Scirocco.
Scirocco har ikke vært brukt på en Volkswagen siden 2017, da tredje generasjon av denne sportslige modellen, bygd på Golf, ble lagt ned.
Samtidig kan det tenkes Scirocco-navnet kommer tilbake, men da som en elektrisk sportsbil. For eksempel på PPE-plattformen som blant annet skal brukes av neste generasjon Porsche Cayman.
Men Schäfer sier det vil bli en stund til, ettersom nisjebiler med et forholdsvis lavt salgsvolum ligger et stykke inn i framtiden.