Nybilregisteringer:
Volkswagen og Toyota til topps i oktober
For en sjelden gangs skyld er ikke Tesla øverst, verken som merke eller med en modell.
Tidligere var det vanlig at Volkswagen lå på toppen av registreringslistene for nye biler i Norge, men etter at e-Golf fikk konkurranse av moderne elbiler, har det blitt langt sjeldnere at merket har kunnet se ned på resten.
I oktober var det likevel merket fra Tyskland som registrerte flest, med 1519 biler.
Det er en solid vekst sammenliknet med samme måned i fjor, 152 prosent bedre, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Les alle Motors biltester:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
bZ4X øverst
Tesla følger på andreplass med 1348 biler, også det langt bedre enn i fjor, en økning på 99 prosent.
Toyota på tredje sneik seg over 1000 biler, med 1011.
Samtidig kan Toyota skryte av noe de også var vant til for noen år siden, men som har blitt en sjeldenhet de senere årene.
bZ4x ble modellen med flest nybilregistreringer, 761 stykker, fulgt av to Tesla-modeller – Model 3 med 696 og Model Y med 645.
Det er for øvrig veldig tett bak dette, og man kan tenke seg til at det må være ergerlig for Volkswagen, og ikke minst Nissan, at ID.4 og Ariya kunne notere seg for 642 biler.
Toyota er selvsagt fornøyd med at de har månedens mest populære bil.
– For oss i Toyota er det svært gledelig å konstatere at bZ4X fortsetter å være en av Norges mest populære biler. Kundene gir med dette et klart svar på at de ønsker seg en elbil med Toyota-kvalitet og fremkommelighet, levert fra et forhandlernett som sikrer en god og trygg kundeopplevelse, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, i en pressemelding.
Totaltallet for oktober er langt bedre enn samme måned i fjor, samlet sett 30 prosent høyere med 11.552 biler.
Klar bedring
Dermed er det tydelig at 2024 ikke blir så ille som det kunne se ut som tidligere i år. Registreringstallene så langt i år er nær identiske med 2023. Ved utgangen av mai var 2024 13 prosent bak fjoråret.
En medvirkende årsak til veksten de senere månedene er at flere biler som har kommet på markedet i år, gjør seg gjeldende blant de 20 mest populære i oktober.
Modeller som Ford Explorer (7. plass), Volkswagen ID.7 (8.), Volvo EX30 (9.), Audi Q6 e-tron (11.), Porsche Macan (13.), Xpeng G6 (19.) og Byd Seal U (20.).
I tillegg har den oppdaterte Tesla Model 3 igjen blitt en bestselger, mens Volkswagen ID.4 også har en solid vekst i år. Den prosentvise økningen er på henholdsvis 257 og 291 prosent, begge med godt over 5000 biler til og med oktober.
Den mest populære bilen med forbrenningsmotor er Toyota Yaris Cross på 26. plass.
Byd var det mest leverte kinesiske merket i oktober, på 12. plass, Xpeng og Nio havnet på henholdsvis 15. og 16., mens Polestar la seg på 17. plass.
Elbilandelen totalt i oktober var på 94 prosent, og for første gang på lenge var det vekst for dieselbilene, med 30 prosent. Dog er det ikke snakk om store volumet, totalt ble det registrert 257 dieselbiler.
Ser man hele året under ett, så er det liten tvil om hvilken modell som kommer til å bli den mest registrerte nybilen.
Med 13.435 biler er Tesla Model Y et hav foran neste, som er Volvo EX30 med 6215 biler. Blant merkene er også Tesla langt foran de andre.