Volkswagen har sluttet med produksjon av Polo i Europa, melder Automotive News. Den siste europeiske Poloen rullet av samlebåndet på fabrikken i Pamplona i Spania for ikke lenge siden.
De første Poloene kom på markedet i 1975, den gang ble bilen bygget på fabrikken i Wolfsburg. Fabrikken i Spania ble tatt i bruk på 1980-tallet.
Modellen skal likevel selges i Europa i tiden som kommer, men de bilene blir produsert i bilselskapets anlegg i Kariega i Sør-Afrika.
Årsaken til forflytningen er at Volkswagen skal frigjøre kapasitet, som skal brukes for å bygge en elektrisk småbil. Den spanske fabrikken skal begynne å produsere to helelektriske små SUV-er i 2026. En for Volkswagen, den andre for Skoda.
Begge modellene skal være basert på en forkortet, forhjulsdrevet versjon, av bilprodusentens elbilplattform MEB. Målet er å produsere elbiler som ligger nær forbrenningsmotor-modellene i pris.
Skodas versjon skal hete Epiq, mens Volkswagen-utgaven har vært vist fram som ID.2 all. Bilene skal ha en startpris på 25.000 euro, tilsvarende 292.000 kroner etter dagens kurs.
Det er ventet at disse bilene går i produksjon i 2026.
Annonse
El-småbil
Den reviderte MEB-plattformen vil også danne grunnlaget for en elektrisk småbil som skal bygges i Martorell, Spania, sammen med en beslektet modell planlagt for søstermerket Cupra.
Polo-salget i Europa har vært på vikende front de senere årene. Salgstallene så langt i år har vært omtrent halvparten av volumet Polo hadde for ti år siden, men den er likevel den åttende mest solgte personbilen i EU i 2024.
Den norske Volkswagen-importøren sluttet å ta inn biler med forbrenningsmotor i personbilsektoren ved årsskiftet, og det ble kun registrert 103 nye Polo her til lands i 2023, viser statistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken.