Foto: VOLKSWAGEN AG
Problemer innad i Volkswagen:
VW skroter jobbgarantier, åpner for oppsigelser
Konfliktnivået i Volkswagen øker kraftig når ledelsen skal kutte kostnader og vil fjerne flere tiår gamle arbeidsavtaler.
Volkswagen kunngjorde tirsdag at de skroter en rekke arbeidsavtaler, inkludert en garanti om arbeidsplasser fram til 2029, ved seks tyske fabrikker. Det melder Reuters.
Dette kommer etter at Volkswagen i starten av september uttalte at de vurderer å legge ned fabrikker i Tyskland, noe de aldri har gjort i de 87 årene selskapet har eksistert.
I tillegg øker sjansene for oppsigelser fra neste år, noe arbeidernes representanter har lovet å kjempe mot.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Sliter med marginene
Europas største bilprodusent avvikler de flere tiår gamle jobbgarantiene som en del av et kostnadsbesparende tiltak.
Det er kjent at Volkswagen-gruppen sliter med marginene, og at Volkswagen, som er det største merket under paraplyen, har lagt fram en plan for å kutte kostnader. Målet er å barbere kostnadene med over 100 milliarder innen 2026.
Les også: Audi-arbeiderne har levert nøklene tilbake
Konkurransen fra billige kinesiske biler er en av årsakene, i tillegg har kostnadene økt når det gjelder logistikk, energi og arbeid. Det elektriske skiftet er også kostbart, oppå dette er bilmarkedet er preget av dyrtiden.
Volkswagens margin falt til 2,3 prosent i første halvår, sammenlignet med 3,8 prosent året før.
Hard motstand
– Vi må gjøre det mulig for Volkswagen AG å redusere kostnadene i Tyskland til et konkurransedyktig nivå for å kunne investere i ny teknologi og nye produkter med våre egne ressurser, sier selskapets personaldirektør Gunnar Kilian.
Lederen for selskapets fagforening har lovet hard motstand mot oppsigelser og fabrikkstengninger, og gir ledelsen skylden for Volkswagens problemer.
IG Metall-fagforeningen har tidligere uttalt at de kunne vurdere å gå over til en firedagersuke som et alternativ til nedstengninger – noe som ville gjenta et tidligere kostnadsbesparende tiltak fra 1990-tallet.
Flere saker om Volkswagen: