DÅRLIGERE TIDER: Bildet viser Volkswagens hovedkvarter i Beijing i Kina.

For dårlig salg:

Volkswagen og SAIC stenger bilfabrikk

VW og selskapets kinesiske samarbeidspartner SAIC forbereder nedleggelse av en Passat- og Skoda-fabrikk i Nanjing. 

Publisert

Beslutningen likner nyhetene som har kommet fra europeisk bilindustri de siste månedene, der varsler om ned­bemanning, pauser i produksjon og også fabrikknedleggelse har vært mye omtalt og begynner å likne den nye hverdagen.

Fellesnevneren er generelt lavere etterspørsel, og i Europa oppgis vanligvis sviktende elbil-salg som en delårsak.

Her er det motsatt fortegn: Nanjing-fabrikken legges ned på grunn av for lav fossilbil-etterspørsel i Kina. Problemet er så markant at flere fabrikker kan bli rammet, skriver Automotive News

Også det kinesiske bilmarkedet beveger seg tregere enn for relativt kort tid siden. Når en stadig større andel kinesiske nybilkunder dessuten foretrekker en form for elektrisitet i bilen, blir tapene for store. 

I august steg salget av ladehybrider og elbiler med 43 prosent i Kina, sammenliknet med samme måned året før. I løpet av årets åtte første måneder ble det solgt over seks millioner slike biler i landet.

Nanjing-fabrikken har en produksjonskapasitet på 360.000 biler i året.