Salgskurven på det elektriske bilsalget har flatet ut internasjonalt, og noe av årsaken skal være mangelen på rimelige biler.
Volkswagens svar på dette er ID.2. Selskapet viste fram et konsept som skal være tett på slik den vil bli seende ut i mars, og nå melder Electrek at designen er ferdig.
ID.2 er basert på en modifisert versjon av MEB-plattformen, som også ligger til grunn for ID.3, men skal naturlig nok være mindre. ID.2 skal ha en rekkevidde på inntil 45 mil.
Designen er nærmere et klassisk Volkswagen-utseende, som for eksempel Golf og Polo, enn de eksisterende ID-modellene.
Konsernsjef Thomas Schäfer sier bilen «viser hvor vi vil ta merket».
Det er uttalt at bilen vil ha en startpris på 25.000 euro. ID.2 skal ha en lengde på 405 centimeter. Hvilket betyr at den er kortere enn en Polo, men med lengre akselavstand, som skal gi bedre innvendig plass.
I fjor hentet Volkswagen Andreas Mindt, som tidligere har vært designer hos Bentley og Audi, og det er han som har vært ansvarlig for utformingen av ID.2.
– Bilen samsvarer 100 prosent med våre merkeverdier: stabil og likandes med vår hemmelige ingrediens – men på en annen måte, sier Mindt, på noe kryptisk vis til Electrek.
Blant annet er det ventet at man kan stille inn skjermen slik visningen ser ut som den gjorde den gangen visningen i for eksempel en Golf var helt analog.
Produksjonen er ventet å starte mot slutten av året, med leveringer neste år. Det er i tillegg planlagt en GTI-variant som skal komme i 2026.