ELBIL KOMMT: Fra produksjonslinjen for ID.3 på VW-fabrikken i Zwickau.

Klarer ikke levere nok biler:

VW innfører kvote­ordning for salg av populære elbiler

Volkswagen har innført et kvotesystem i det tyske forhandlernettverket, men vil ikke opplyse om situasjonen kan skape liknende konsekvenser for andre europeiske land.

Publisert Sist oppdatert

Det er problemene som har oppstått i kjølvannet av global mangel på databrikker, som er årsaken til ordningen.

Volkswagen har i perioder måttet stanse produksjonen av ID-modellene ved sine fabrikker i Zwickau og Dresden. Nå er Europas største bilprodusent ikke i nærheten av å kunne møte etterspørselen i hjemmemarkedet.

Med den kvoteordningen som nå innføres vil store forhandlere bli prioritert: Bilforhandlere som selger mer enn 999 biler årlig kan bestille 15 ID.3 og 25 ID.4.

Automobilwoche, Tysklands ledende nyhetstjeneste om bilbransjen, siterer forhandlere som forteller at det nå er 12 måneders ventetid på en VW ID.3, mens VW opplyser at kunder nå må vente «mer enn ni måneder».

Den norske VW-importøren Harald A. Møller oppgir ikke eksakt ventetid på de ulike modellene, siden disse varierer betydelig med utstyrsnivå.

Normalt i 2023

På nettsiden advarer Volkswagen Norge om at det er «grunn til å tro at mangelen på mikrobrikker til en viss grad kommer til å påvirke oss gjennom hele 2022», og «at vi først i 2023 er helt tilbake i en normalsituasjon».

Automotive News Europe, som er søsterpublikasjon til Automobilwoche, skriver at Volkswagen ikke vil kommentere om en kvoteordning kan ventes i hele Europa, eller om det bare gjelder Tyskland.

Også Audi og Skoda har ventetid på over ett år på sine mest populære elbilmodeller.

En talsperson for Volkswagen sier at en slik kvoteordning er «standard prosedyre» når det er modeller med veldig høy etterspørsel.