Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ønsker krav om å handle brukte biler når det offentlige ikke finner det de trenger av grønne kjøretøy.
Nygård vil tvinge innkjøperne i offentlig sektor over på bruktmarkedet dersom person- og varebiler med nullutslipp ikke dekker behovet.
– Dersom disse bilene kan hentes ut fra bruktmarkedet, vil dette bidra til at det ikke tilføres nye fossile kjøretøy på veiene. Dette vil være i tråd med målet i Nasjonal transportplan om at alle nye personbiler og varebiler skal være nullutslipp fra 2025, sier Nygård.
Forslaget skal nå ut på høring i regi av Statens vegvesen.
Allerede krav
I 2022 og 2023 ble det også krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser for først ordinære biler, og så tunge varebiler inntil 3,5 tonn. Videre har regjeringen sendt på høring spørsmålet om nullutslipp for ferjer og hurtigbåter.
Samferdselsdepartementet ber også om offentlig høring om hvorvidt krav til nullutslipp eller biogass på bybusser skal bli gjeldende fra 2024. Statens vegvesen skal gjennomføre høringsrunden om framskynding av kravet ett år.
– En fremskyndelse av kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024 vil gi utslippsreduksjoner, bidra til fortsatt teknologiutvikling og øke etterspørselen etter ladestruktur, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Annonse
Store forskjeller
For hver dieselbuss som byttes ut med en elektrisk buss vil CO2-utslippet reduseres med om lag 50 tonn CO2 per år, viser tallene fra departementet.
I dag er 11 prosent av bybussene i Norge elektriske.
– Det er viktig at det offentlige går foran og stiller strengere krav til miljøvennlige anskaffelser i transportsektoren, slik at vi reduserer utslippene fra transportsektoren, sier Nygård.