SKAL STENGES: Ring 1 Oslo.

Samferdelsministeren:

Vil fjerne elbilene fra kollektiv­feltene i Oslo

Målet er å unngå trafikkaos i hovedstaden under en anleggsperiode på 3 år.

Publisert Sist oppdatert

Før sommeren 2024 stenges Ring 1 i Oslo, fordi Regjeringskvartalet skal terrorsikres. Det er ventet at arbeidet vil vare i tre år.

I denne perioden ønsker Statens vegvesen å fjerne elbilene fra kollektivfeltene, skriver Avisa Oslo [for abonnenter].

Bakgrunnen er påtrykk fra flere kanter, skriver Aftenposten: Ruter mener at biltrafikken må reduseres med 30 prosent for å sikre trafikkflyt når Ring 1 blir stengt. Byrådet som nettopp gikk av, har sagt klart ifra til statlige myndigheter at stengningen vil føre til kaos. 

Fra tre til to felt

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har undertegnet et brev til Oslo kommune der «avbøtende tiltak» skisseres:

● Fremkommelighet for kollektivtrafikk prioriteres sterkt.

● Såkalt tilfartsregulering inn mot Oslo: Kun to felt fra Lysaker til Operatunnelen på E18, det samme fra Alnabru til Vålerengatunnelen på E6. Dette vil føre til redusert kapasitet inn mot sentrum og ubrutte kollektivfelt, ifølge Nygårds brev. Ut av byen vil feltene gå som i dag.

● Og altså: Elbilene bort fra kollektivfeltene i Oslo.

Begrunnelsen i brevet er at «elbiler gir i dag betydelige forsinkelser for busstrafikken».

Kraftig kritikk

Høyres nye byrådsleder Eirik Lae Solberg sier til Aftenposten at denne løsningen ikke er god nok.

– Veldig mye trafikk vil havne i boliggater som ikke er bygget for så mye trafikk. 5000 boliger og 15 barneskoler i indre by vil få økt trafikk utenfor porten. Jeg tror ikke de forstår at Oslo ikke er et tettsted der trafikken kan omdirigeres en periode, sier han.