OFV ser flere bakenforliggende årsaker enn renten, og skriver at modellutvalget har «dreid seg i retning av mer høyreiste kjøretøy med typiske egenskaper som nordmenn har satt pris på, som for eksempel firehjulsdrift».
I år endrer bildet seg. Gjennomsnittsprisen i første kvartal var 551.384 kroner, i andre kvartal 571.162 kroner – 561.273 kronerfor halvåret samlet.
OFV skriver at svingninger fra måned til måned til en viss grad må tilskrives hva som faktisk blir levert i havnene, men at ingen måned så langt har ligget høyere enn totaltallet for 2022.
Trenden er tydelig – «mer 'folkelige' modeller enn tidligere».
I rapporten trekkes det en tydelig tråd til innføringen av nye regler ved årsskiftet, da summer over 500.000 ble momspliktige og alle biler ble underlagt en vektavgift.
Annonse
Høyest i Innlandet
OFV bryter ned gjennomsnittsprisene til fylkestall. Disse viser at betalingsviljen har vært størst i Innlandet (595.179 kr), Nordland (570.810 kr) og Agder ( 566.275 kr) så langt i år, med Troms og Finnmark pluss Oslo hakk i hæl.
Nederst ligger Rogaland (539.701 kr) og Vestland (537.959 kr).
Rapporten inneholder også informasjon om inntekter til staten gjennom engangsavgifter ved nybilkjøp.
Disse har sunket fra 12,8 milliarder kroner i 2015 til 3,54 milliarder kroner i 2022.
En stor del av dette har forsvunnet i løpet av de siste fire årene, og skyldes avgiftslettelser for elbiler.