I FEIL RETNING IGJEN: Det har vært mange dødsulykker de siste månedene. Bildet er av eldre dato og en ren illustrasjon i denne sammenhengen.Foto: VOLVO ULYKKESKOMMISJON
Verste måned på seks år:
21 trafikkdødsfall i mai
21 mennesker mistet livet i trafikken i mai. Det er det høyeste tallet siden juli 2016. Til sammenligning mistet åtte personer livet i mai i fjor.
– Det er en forferdelig utvikling vi ser nå i mai. Også april var en måned med mange alvorlige ulykker og 13 omkomne. Det er urovekkende tall, og det gjør at vi er nødt til å diskutere om det er noe vi kan gjøre på kort sikt for å hindre en videre negativ utvikling, sier Guro Ranes i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Det er særlig Nordland, Rogaland, Viken samt Vestfold og Telemark som skiller seg ut negativt i ulykkesstatistikken hittil i år.
I Møre og Romsdal er det ikke registrert dødsulykker hittil i 2022.
Flest menn
18 av de 21 omkomne var menn. 13 av mennene var 55 år eller eldre, opplyser Statens vegvesen.
– Dette er en trafikantgruppe som generelt har mye kjøreerfaring. Det bekymrer oss derfor at så mange i denne gruppen omkommer i trafikken, sier Ranes, som er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet.
Motorsyklister er en særlig utsatt gruppe, og fem av dem som mistet livet i mai, kjørte MC.
– Det er urovekkende at vi nå går nå inn i sommersesongen og venter at enda flere legger ut på kortere eller lengre turer på MC, sier Ranes.
Annonse
Nær dobling fra i fjor
Hittil i år har 46 personer mistet livet i trafikken, mot 25 på samme tid i fjor.
– Det har den siste tiden vært urovekkende mange dødsulykker i trafikken. Vi vet at det ofte har vært en økning om sommeren, så dette er bekymringsfullt, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG tirsdag.
– Antall drepte har i mange år gått ned. I fjor omkom 80 personer i trafikken, dette var lavest antall omkomne på flere tiår, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner.
Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva økningen skyldes, ifølge Bryner.
– Folk må være årvåkne
Mange av ulykkene i mai var såkalte singelulykker, der bare ett kjøretøy er involvert.
– Ofte skyldes det uoppmerksomhet eller for høy fart, sier Bryner.
Det har også vært mange møteulykker. Over 70 prosent av dødsulykkene er singel- eller møteulykker. Bryner mener berøringsskjermer i nye biler og bruk av mobiltelefon er faktorer som kan skape livsfarlige situasjoner.
– Det er ikke mange sekunders uoppmerksomhet som skal til før ulykken er et faktum. Vender du blikket bort i bare to sekunder, kan du tilbakelegge en lang strekning «i blinde», sier hun.
Folk må rett og slett være mer årvåkne i trafikken, mener hun.
– Det er det eneste strakstiltaket vi kan gjøre noe med for å unngå nye dødsulykker.