ÅTTE MÅNEDER: Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen ventet i åtte måneder på at reparasjonen skulle bli ferdig.

Slurv får krass kritikk:

Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag

Etter månedsvis på verksted måtte Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen levere bilen tilbake igjen dagen etter, på grunn av slurv på verkstedet.

Publisert Sist oppdatert

Merkeverkstedet Motorpool skulle skifte batteripakken på Jaguaren til Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen.

Det skulle ta svært lang tid.

– 31. juli i fjor kom det tre kraftige smell under bilen da vi hurtigladet, forteller Jakobsen.

Merkeforhandleren og importøren av Jaguar I-Pace konkluderte med at batteripakken måtte skiftes. 

Mandag i påskeuka, hele åtte måneder senere, var reparasjonen ferdig – og paret kunne hente bilen sin.

AVDEKKET: Etter åtte måneder på merkeverkstedet kjørte eierne Jaguaren sin til NAF-senteret, som avdekket slurvet.

Løse skruer

Men gleden over å få tilbake bilen ble svært kortvarig.

Bjørndal og Jakobsen hadde dagen etter en avtale med NAF om garantiutløps­test. Der avdekket NAF-verkstedet at merke­forhandleren har slurvet med reparasjonen.

– To av skruene til batteripakken var løse og ikke dratt til, og det manglet en skrue til et deksel foran. Dessuten manglet et deksel bak, forteller Halvor Breyer, senterleder ved NAF-senteret på Mastemyr utenfor Oslo.

– Jeg anbefalte dem å få ordnet dette hos forhandleren.

Sjokkert

Hege Bjørndal og Thomas Jakobsen ble sjokkert over det som fremstår som regelrett slurv på merkeverkstedet.

– Vi ble rett og slett skremt. Det virker som verkstedet har hatt hastverk, sier Jakobsen.

– Man forventer jo en bil som er i topp stand når man får den tilbake etter åtte måneder. Men så klarer de ikke å skru fast et deksel en gang, sier Bjørndal.

Motor har intervjuet både senterlederen ved NAF-senteret og teknisk konsulent Benny Christensen ved NAF Advokat. De understreker begge at slurvet ikke utgjør stor fare.

BILTEKNISK KONSULENT: Benny Christensen.

– Skjerp dere

Men Christensen er likevel ikke nådig mot merkeverkstedet.

– Det er helt utrolig at reparasjonen tok så lang tid. Det blir dessuten ekstra dumt når verkstedet slurver slik, sier Christensen, før han gir følgende klare melding til Motorpool:

– Skjerp dere. Det blir bare plunder og heft for alle parter når dere gjør slikt.

Christensen har selv vært bilmekaniker, og vet at det er tidspress på verkstedene.

– Men denne saken viser hvor viktig det er å gjøre reparasjoner ordentlig.

– Vil undersøke

Daglig leder Espen Knudsen ved merke­forhandleren Motorpool i Asker er forsiktig med å uttale seg når Motor ringer.

– Dette skjedde i påsken, og vi vil undersøke hva som har skjedd før vi uttaler oss om dette. Men hvis vi gjør feil på verkstedet vårt, må vi stå for det, sier han.

Jaguar og søstermerket Land Rover har i lengre tid slitt med tilgang til reserve­deler, fordi det har vært store problemer med etableringen av et nytt lagersystem.

Globale problemer

Ett nytt lager i England skal erstatte 18 tidligere lagre. Det har igjen ført til at haugevis med biler står og venter på reparasjoner, som dermed tar svært lang tid.

– Jaguar har globale problemer med leveranse av deler. Det rammer alle merkeforhandlerne, ikke bare oss, sier Knudsen.

– Gjør delemangelen at det er vanskelig å få tak i deler?

– Ikke vanskelig, men umulig.

Litt senere ringer Knudsen tilbake for å si at det kanskje ikke er umulig, men «meget vanskelig».

– Ingenting er jo umulig, legger han til.

Ferdig igjen

Når Motor snakker med Motorpool, meldes det at bilen til Bjørndal og Jakobsen igjen skal være ferdig.

– Vi skulle på påskeferie med bilen vår. Heldigvis fikk vi tilbake lånebilen vi har hatt siden i fjor sommer, forteller paret.

Det er en Mercedes GLE.

– Kommer dere til å sjekke at skruene og dekslene er festet som de skal, når dere får igjen bilen?

– Ja, vi skal saumfare bilen for feil og mangler. Vi stoler ikke på Motorpool lenger.

● NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.