Vinteren for snart to år siden
leverte Bjørn-Tore Johansen sin 18 år gamle Volkswagen Multivan hos verkstedkjeden Vianor i
Narvik, for å få utført en større reparasjon i motoren. Blant annet skulle både
vannpumpen og toppakningen byttes.
Johansen betalte 40.000 kroner
for reparasjonen.
Men allerede på første kjøretur
etter den kostbare reparasjonen, oppsto de samme symptomene som før reparasjonen.
– Reparasjonen var jo helt
unødvendig, skrev Johansen i et klagebrev til verkstedet.
Nå, nesten to år etter
reparasjonen, står familiebilen avskiltet på gårdsplassen hjemme hos Bjørn-Tore
Johansen i Narvik.
Verkstedet mener de ikke har
gjort noe galt. De mener de klart frarådet Johansen å utføre reparasjonen, og
at man i stedet måtte skifte hele motoren.
– Men kunden ville ha bilen reparert
slik, skriver verkstedet i et brev som Motor har lest.
Johansen er ikke enig i den
fremstillingen. Han mener verkstedet ikke sjekket bilen tilstrekkelig før de
begynte å reparere.
Han klaget til
forbrukermyndighetene med krav om å få tilbake pengene han har betalt for det
kostbare verkstedoppholdet. I Forbrukerklageutvalget har han nå fått medhold i
at han skal få tilbake pengene, pluss forsinkelsesrenter.
Annonse
– Uenig
Forbrukertilsynet har bedt
verkstedet dokumentere at de frarådet reparasjonen. Det har verkstedet ikke
kunnet gjøre.
– Verkstedet har bevisbyrden,
dermed foreligger det en mangel, konkluderer Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.
Vianor synes avgjørelsen er
urimelig.
– Det er mange aspekter i denne
saken. Men vi kommer ikke til å anke, skriver avdelingsleder Sigmund Punnerud ved
Vianor i Narvik i en epost.
Bjørn-Tore Johansen er glad for
at han fikk medhold. Nå håper han å få bilen på veien igjen, med en ny motor.
– Jeg skal prøve å skifte motoren selv. Jeg skrur jo litt på biler, sier han til Motor.