BØR SELGE: Polestar 3 er på vei ut i markedet i disse dager, og den bør selge godt for at Polestar skal oppnå sine salgsmål.

Kvartalsresultat:

Vekst for Polestar, men tallene er lave

Andre kvartal gir en stor økning for Polestar, mest fordi første kvartal var svakt.

Publisert

Polestar melder om en vekst på 80 prosent i andre kvartal, sammenliknet med første kvartal, med 13.000 leverte biler. 

- Vi har sterk fremdrift når vi går inn i andre halvdel av året. Våre to nye SUV-er har mottatt strålende anmeldelser fra globale medier, og de første prøvekjøringsplassene ble raskt fullbooket, med flere plasser som fylles opp fortløpende. Vårt skifte til en detaljhandelsmodell akselererer i Europa, og vi har styrket vårt salgsteam, sier  Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar i en pressemelding.

Problemet er bare at første kvartal var svært magert, kun 7200 biler. Sammenlignet med andre kvartal i fjor er årets tall 18 prosent under, og året under ett ligger 27 prosent bak 2023, ifølge Insideevs.

Det hviler med andre ord et stort salgsansvar på Polestar 3 og Polestar 4 som er på vei ut på markedet nå, mens Polestar 2 har vært på markedet siden midten av 2020.

Alle tre modellene produseres i Kina, noe som kan bli et problem som en følge av tollbarrierene som innføres i EU.

Les test av Polestar 3 her.

Les test av Polestar 4 her.

Planen er at Polestar 3 snart også skal produseres i USA, i South Carolina, mens Polestar 4 er ventet å gå i produksjon i Sør Korea neste år. Noe som gjør at modellene unngår tollbarrieren til EU, som er rettet mot biler som lages i Kina.

Polestar har tidligere sagt at de sikter mot en årlig produksjon på 155.000  til 165.000 biler i 2025. I fjor var totalen 54.600 biler.

Tallene i Norge så langt i år er oppløftende. Merket har levert 1204 biler i første halvår, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, en vekst på 165 prosent sammenliknet med fjoråret. 17 av disse er Polestar 3, resten Polestar 2.