Statens vegvesen har i lengre tid vært i dialog med Tesla etter brukerrapporterte problemer med hjuloppheng på Tesla Model X og Tesla Model S. Det siste og endelige møtet mellom produsenten og Vegvesenet fant sted tidligere denne måneden.
Spesifikt dreier det seg om RLCA, rear lower control arm – altså nedre, bakre bærearm.
Nyhetsbyrået Reuters skriver at Statens vegvesen henvendte seg til Tesla første gang i september 2022, for å få produsentens vurdering av kundenes tilbakemeldinger.
Nå nærmer det seg en beslutning – overingeniør Tor Ove Sætren opplyser til Motor at avgjørelsen antakelig faller tidlig på nyåret.
Da kan Statens vegvesen forlange tilbakekallinger. Men resultatet kan også bli at saken lukkes fra Vegvesenets side.
Stikkordet er sikkerhetsrisiko. Er konklusjonen at bilene er trygge, er det mindre sannsynlig at det blir en tilbakekalling.
Hvis det likevel skjer, kan konsekvensene bli omfattende for Tesla. Statens vegvesen kan nemlig også velge å rapportere beslutningen til EUs Safety gate. I så fall vil tilsvarende myndigheter i hele EU-området bli varslet.
Annonse
Har stort sett gått bra
Problemet har vært kjent i Tesla-miljøer i mange år, forteller Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF.
– Dette er særlig noe eiere av eldre Model S kjenner til. Delene har gått i stykker, og bakhjul har blitt stående skjevt. Heldigvis har det gjerne skjedd i lav fart, typisk når man har tatt en nittigraderssving ut fra en parkeringsplass eller liknende, sier Christensen.
Motor har tidligere skrevet om Sandefjord-mannen Jan Eric Elleri, som faktisk opplevde at bærearmen sa takk for seg under kjøring på motorvei. Heldigvis gikk det bra likevel.