ELBILBRIKKE: Her passerer Motor bomstasjonen mellom Hamar og Elverum med brikke for elbil i en bensinbil.
Foto: GEIR RØED
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Statens vegvesen lover å tette mulighetene for misbruk av bompengebrikkene til høsten. Det synes etaten er raskt nok.
Motor har to ganger – i fjor sommer og nå i vår – dokumentert at du med bompengebrikke registrert på en elbil kan passere bomstasjonene med en bensin- eller dieselbil helt gratis , eller til bare en brøkdel av de egentlige takstene.
Det eneste du må gjøre er å fysisk flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en hvilken som helst bensin- eller dieselbil.
Flere politikere på Stortinget, samt samferdselsministeren, har bedt vegvesenet stanse muligheten for misbruk.
Mer om bompenger:
Bompenger:
Dette kostet 3000 kroner
Utenlandske bilister:
Skylder 186 millioner kr i bompenger
Forbrukerrådets tall:
Møller og Tesla topper listene ingen vil være på
Mystisk feil:
Christoffer klarer ikke å få bilen til å holde kjeft
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
Ikke lenge igjen:
Fjellinjen vet når elbiler er i flertall i Oslo
Bergen:
Flere elbiler gir bompengeproblem
Nye tall fra NAF:
Bilen tar innersvingen på bussen i byene
Rødt i Oslo reagerer:
Oslo Øst betaler mer i bompenger enn Oslo Vest
Kjells sak er løst:
Til slutt fikk han penger fra bomselskapet
Alternativ NTP:
Frp vil kutte 100 milliarder i bompenger
Byvekstavtalen:
Mener Oslopakke 3 blir et «bompengesjokk»
Utenlandske biler:
Over 9 millioner bompasseringer står ubetalt
Bompengefellen:
Nå skal alle varsles
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
MDG vil skrote bomstasjonene:
Hevder veiprising gir mindre trafikk i Oslo
Undersøkelse:
Flere kjørte bil og betalte mer i bompenger i 2023
Lite inkasso:
Betaler bompenger, også i dårlige tider
Oslo:
Øker prisene på bompasseringer
Ny analyse om Stor-Oslo:
– Kraftige tiltak må til for å stanse vekst i biltrafikken
Samferdselsministeren:
Vil begrense månedsgebyrer for bombrikker
Se oversikt:
Dette er forskjellen på bombrikkene
Lover å informere bedre:
Forsikringsselskap vil bidra til at færre går i bompengefelle
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
NAF:
Bompenger ga eksplosiv elbilinteresse
Bomselskap:
Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert
Rammet av systemfeil:
Henrik betalte 18.000 kr for mye i bompenger
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftig økning:
Én av to mener bompenger er blitt et økonomisk problem
Sparer 35 mill. i måneden:
Nå skal alle få denne fordelen i Oslo-bommene
34 millioner bompasseringer:
Betaler ekstra uten Autopass-avtale
Bombrikken virker ikke i alle biler:
Dette er bilene som sliter med bombrikken
Fett i bompengeselskapene:
Tre av fem tjener mer enn statsråden
Bomselskapet Vegfinans:
– Bombrikkene bør erstattes med bilder
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
Trøbbel med bombrikkene:
Må sjekke 10 mill. bompasseringer manuelt
Sjekker ikke ulogiske passeringer:
Ifølge bomselskapene brukte han 44 min. fra Trondheim til Tromsø
800 millioner kroner:
NAF mener rentesmell kan forlenge bompengetiden
Bompasseringer:
I fjor gjorde vi dette over én milliard ganger
Ekstra bompenger:
Sier ja til nytt bompengegebyr
Kjøpte flippe-skilt i Thailand:
Dømt for å ha lurt bomselskaper med dette skiltet
Frp reagerer:
Ber om tilbakebetaling av bombrikke-gebyr
Vegdirektoratet reagerer:
Stempler brikke-gebyr som ulovlig
Abonnement på bombrikke:
Nå må du betale for disse, hver måned
Vil varsle ved eierskifte:
Lover å fjerne bompengefelle
Eva solgte bil i 2019:
Betalte tusenvis i bompenger uten at hun skjønte det
Mot rekord:
Staten fikk inn over 13 mrd. i bompenger i 2022
2022:
Flere bompasseringer i Oslo
Gikk i bompengefella:
Solgte bilen og fortsatte å betale bompengene
Fjellinjen:
Færre passeringer gjennom Oslos bomstasjoner
NAF:
Én av to sier bompengene er for høye
Strid om bompengesystem:
Anker bompengekonflikt til høyesterett
Sender utredning på høring:
Foreslår å fjerne enda en elbilfordel med ny avgift
Endret 1. september:
Trafikknedgang i Oslo etter bompengeøkning
Advarer mot bompengefelle:
Eidar betalte bompenger for andre i seks år
Nye tall:
Økte bompenger gir redusert trafikk i Oslo-området
Tredobling for elbiler:
Bomringprisene kraftig til værs i Oslo denne uka
Fersk rapport:
Fire ganger høyere bompengeutgifter på 14 år
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
Selskapene mangler avtaler:
Mange turister i utenlandske kjøretøyer slipper bompenger
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
Mot slutten for elbilrabatt i bommene:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
Øker bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
Fikk gebyr på fem millioner:
Bilistene må betale bomselskapets bot
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
Ole Martin klarte ikke å vente:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Bomselskapet vil ikke utvise skjønn:
Kjell betalte ikke rentene på 194 kr, måtte ut med 18.000
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
Bomselskapet gikk til rettssak:
Bomregningen vokste fra 160 kroner til 58.000
Tar inn 12 milliarder i året:
Her er statsrådene på bompengetoppen
Mener pandemien gir ny kunnskap:
SV varsler ny kamp for å stanse veibygging
Økte med 0,6 prosent i juni:
Trafikken tilbake på normalt nivå i Oslo-bommene
Politisk enighet om tilskudd:
Nå blir det slutt på bompenger på seks veistrekninger
Byvekstavtalen i Oslo:
Kan bli billigere bompenger for elbiler
Anslår 13,7 milliarder i 2021:
Venter rekordhøye bompenge-inntekter
Mener alle må bidra:
Denne mannen vil ha bompenger av elbilistene
Truer med 8000 kr for brikkebytte:
Vegvesenet truer med gebyr som de ikke har lov til å ilegge
FrP-krav til regjeringen:
Forlanger å få vite takstene i bomstasjonene
Ny bompengeavtale:
Det går mot billigere bompasseringer i Oslo
Datatilsynet varsler millionbot:
Bomselskap sendte bilder av norske bilister til Kina
Fortsatt lett å jukse i bomstasjonene:
Bruker 1,5 år på å tette hull. «Raskt», sier vegvesenet
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Bomselskapet nekter å droppe kravene:
Solgte bilen i 2018, men bomkravene strømmer på
Landsmøte til helgen:
MDG-Lan vil øke bompengene betydelig i storbyene
– Skjer raskt Men det skjer først til høsten.
– Vi har i lengre tid jobbet med å utvikle en helt ny systemløsning for bompengeinnkreving. Utrullingen av denne løsningen begynner nå i helgen, fra 1. mai. I dette arbeidet har vi også jobbet med å få på plass funksjonalitet som setter en stopper for mulighetene til å kjøre med elbilbrikke i en fossilbil. Dette vil være på plass i løpet av høsten 2021, sier prosjektleder Bjørn Roar Eriksen i Statens vegvesen.
– Hvorfor har det ikke skjedd raskere, slik flere stortingspolitikere og statsråden har ønsket?
– Vi opplever at dette skjer raskt.
Få kontroller Ingen vet hvor omfattende misbruk det er av bompengebrikker. Men det er svært lett å gjøre, og kontrollene er få.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ber snikerne stoppe.
– Bilister som jukser ved passeringer av bomstasjoner, for på den måten slippe å betale eller betale mindre bompenger enn de egentlig skal, bidrar til økt bompengebelastning for øvrige bilister som følger reglene, skriver statsråden i en epost gjennom sin kommunikasjonsavdeling.
Han ønsker derfor å gjøre juks vanskelig.
– Ødelegger tilliten Også NAF-sjef Stig Skjøstad forventer tetting av snike-hullet. Han reagerte kraftig da Motor første gang avslørte svakhetene ved bompengeinnkrevingen.
– Tillit er avgjørende for pengeinnkrevingssystemet. Når feil blir avdekket, lovnader gis om å rette opp, og ingenting skjer, så ødelegger det tilliten til systemet. Jeg forventer at de nå tar tak i saken og løser det, sier Skjøstad.