ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.Foto: GEIR RØED
Elbilbrikke i bensinbil:
Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene
Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.
– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet.
Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.
Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.
I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.
Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp), Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.
– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.
– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.
Enkelt
Så langt har det tatt 11 måneder.
Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:
Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.
På den måten sparer man masse penger.
Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.
Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.
Likevel tettes ikke hullene.
– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.
Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:
– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.
Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.
– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.
Sparer penger
Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.
I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler, mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.
Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.