ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.
ELBRIKKE: Her passerer Motor en av bomstasjonene mellom Hamar og Moelv med bensinbil, og med brikke for elbil i frontruta.

Elbilbrikke i bensinbil:

Stadig like enkelt å jukse i bompenge-stasjonene

Her kjører Motor gjennom bomstasjonen med bensinbil – helt gratis. Snart ett år etter at samferdselsministeren krevde stans i muligheten for misbruk, er hullene i bomstasjonene ikke tettet.

Publisert

– Bompengeselskapene går nå gjennom sine rutiner for raskest mulig å forbedre disse. Feilbruk og misbruk av bompengebrikken skal stoppes, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide til Motor i fjor sommer, etter at Motor første gang avdekket og dokumenterte hullene i bompengesystemet.

Nå, snart et år etter, er bompengehullene fortsatt ikke tettet.

Motor har med to bensinbiler nå i april kjørt gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. I frontruta hadde vi en bompengebrikke registrert på elbil.

I 11 av 15 tilfeller ble brikken registrert som at det var en elbil som passerte, og vi ble belastet med elbiltakst, i stedet for den langt høyere taksten for bensin- og dieselbiler.

Les flere bompenge-saker på Motor:

Krevde tetting

Motor gjorde det samme for snart ett år siden, i mai og juni i fjor. Da reagerte stortingsrepresentanter fra flere partier på Stortinget. Både Bård Hoksrud (Frp), Bengt Fasteraune (Sp), Kirsti Leirtrø (Ap) og Helge Orten (H) ba samferdselsministeren handle.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide responderte:

– Motor har avdekket svært alvorlige sikkerhetsutfordringer i Autopass-systemet. Dette er forhold som jeg tar på største alvor. Det er svært alvorlig at bompengesystemet har svakheter som utnyttes og misbrukes, skrev Hareide i et brev til Stortinget.

Helge Orten fra Høyre var utålmodig, og krevde umiddelbar tetting av hullene i Autopass-systemet.

– Jeg har derfor bedt våre beste folk i vegvesenet jobbe med dette. De lover en løsning, men de trenger noe tid, repliserte samferdselsministeren.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MYE Å SPARE</span>: Det er ingen synlig forskjell på bombrikkene til en elbil og til en fossilbil. Men takstene varierer kraftig.
MYE Å SPARE: Det er ingen synlig forskjell på bombrikkene til en elbil og til en fossilbil. Men takstene varierer kraftig.

Enkelt

Så langt har det tatt 11 måneder.

Ingen vet hvor mange som utnytter hullene i Autopass-systemet og kjører med elbilbrikke i fossilbil. Men det er svært enkelt å utnytte systemet:

Du kan flytte bompengebrikken fra en hvilken som helst elbil til en bensin, diesel eller hybridbil. Dermed vil bomstasjonen i de fleste tilfellene registrere at det er en elbil, og ikke en fossilbil som passerer.

På den måten sparer man masse penger.

Motor kjørte gjennom 15 bomstasjoner i fem bompengeanlegg på Østlandet. De fem bompengeanleggene var bomstasjonene i bomringene rundt Oslo, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Elverum, bomstasjonene på motorveien mellom Hamar og Moelv, bomstasjonen mellom Lillehammer og Gausdal, og bomstasjonene på E6 i Øyer i Gudbrandsdalen.

Les flere elbil-nyheter på Motor:

«Få ut fingeren!»

Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker. Det gjøres dessuten knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.

Likevel tettes ikke hullene.

– Dette er tragisk, og viser totalt manglende handlekraft fra ministeren, sier samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet om Motors avsløring om at bompengehullene fortsatt ikke er tettet.

Han har en klar melding til Knut Arild Hareide:

– Så nå er det bare å sørge for å få ut fingeren, og rydde opp, Hareide.

Også leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten (H), er utålmodig.

– Jeg vil be statsråden om en oppdatering på hva som er gjort og når vi kan regne med å få på plass nødvendige innstramminger. Dette haster. Det er ulovlig å jukse. Når det er såpass enkelt så er det fare for at mange faller for fristelsen, sier Orten til Motor.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NI PASSERINGER: </span>Her er ni av de 11 passeringene vi gjorde hvor bomstasjonen feilaktig registrerte at det var en elbil og ikke en bensinbil som passerte.
NI PASSERINGER: Her er ni av de 11 passeringene vi gjorde hvor bomstasjonen feilaktig registrerte at det var en elbil og ikke en bensinbil som passerte.

Sparer penger

Med bensinbil og bompengeavtale (Autopass-avtale) skulle vi med passeringene vi foretok betalt 260 kroner. Men med elbilbrikke blir prisen bare 39 kroner.

I mange av landets bompengeanlegg er det fortsatt helt gratis for elbiler, mens det i stadig flere kreves inntil 50 prosent betaling.

Bombrikken for elbil ble ikke registrert i fire av de 15 bomstasjonene. Der ble bilen vi kjørte – altså bensinbilen – fotografert, og i disse fire bomstasjonene må vi betale takst for bensinbil, slik at Motors bompengeregning ble på 102 kroner, i stedet for 260 kroner, som den skulle vært.