Jonas vant sak mot Møller:
– Må fylle olje like ofte som man fyller bensin
Her fraktes Golfen til Jonas Lehn-Pedersen tilbake til forhandleren som han kjøpte den fra. Bilen bruker så mye olje at han ikke kan ha den.
For syv år siden kjøpte Jonas Lehn-Pedersen i Oslo den da to år gamle Volkswagen Golf for 266.000 kroner fra Møller-forhandleren Møller Bil Oslo Vest.
Tre og et halvt år senere påpekte Lehn-Pedersen et økende oljeforbruk overfor merkeforhandleren. Men Møller avviste at det var noe galt.
De foretok en utvidet inspeksjon av oljeforbruket. Deretter ga de Lehn-Pedersen beskjed om at det ikke var funnet tegn til lekkasje, og at alt var i orden.
– Unormalt høyt
Oljeforbruket fortsatte å øke, og året etter gjennomførte merkeforhandleren ny kontroll. Denne gangen fikk Lehn-Pedersen beskjed fra merkeverkstedet om at motoren var utslitt, og måtte byttes.
Da var bilen bare seks år gammel.
Jonas Lehn-Pedersen ville ikke godta at en motor bare skal holde i seks år. Ny motor koster 110.000 kroner, ifølge et pristilbud han innhentet.
Han engasjerte NAF. Deres test avdekket at motoren bruker 2,4 liter per 1000 kilometer. Det er fem ganger mer enn det normale, som er inntil 0,5 liter på 1000 kilometer.
– Dette er et meget stort og helt unormalt høyt oljeforbruk, skriver teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sin rapport.
– Ved normal kjøring på 12.000 kilometer i året vil oljeforbruket på ett år være på 29 liter, påpeker den erfarne tekniske konsulenten.
Fikk medhold
Mange Volkswagen-eiere har de siste årene slitt med høyt oljeforbruk. Produsenten har fått mye kritikk for feil med motorene som sitter i flere bilmodeller, og mange har blitt skeptiske til å kjøpe bruktbiler med disse problemmotorene.
Nå har Lehn-Pedersen fått medhold hos forbrukermyndighetene. Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet i bruktbilhandelen, mener man må forvente at en motor som har gått om lag 120.000 kilometer skal vare lenger enn seks år.
De påpeker også at bilen ser ut til å være normalt brukt, og at alle serviceintervaller er fulgt.
Selv om det tok flere år før oljeforbruket ble unormalt høyt, mener Forbrukerklageutvalget at feilen kan ha ligget latent. De har nå avsagt vedtak om at Møller kostnadsfritt skal utbedre motoren i Golfen. Ved behov skal hele motoren skiftes.
Kjøper bilen tilbake
I stedet for en kostnadsfri reparasjon, har Jonas Lehn-Pedersen nylig blitt enig med forhandleren om at de kjøper bilen tilbake fra ham.
For bare noen dager siden kom bergingsbil og hentet bilen, som er avskiltet – og som bruker så mye olje at det er utfordrende å bruke den slik den fremstår nå.
– Når bilen skal brukes, må det etterfylles olje like ofte som man fyller bensintanken, sier Lehn-Pedersen til Motor.
Han er fornøyd med gjenkjøpsprisen.
Mer om bruktbil:
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Ferrari:
90 prosent av alle som er laget, er fortsatt på veien
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
-
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sjeldnere bilbytte:
Bilbestanden blir stadig eldre
-
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
-
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
-
Nio-sjefen:
– Elbilene blir for fort gamle
-
10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:
«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»
-
Laveste siden 90-tallet:
Nå er det fullstendig kollaps i nybilsalget
-
Slutt for Marcusbil:
En av landets største på brukte elbiler er konkurs
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
«Bruk kritisk sans»:
Er det lurt å la et selskap selge bilen for deg?
-
Per Kristian slapp med skrekken:
Ga fra seg bilen til falsk bruktbilforhandler
Beklager
Møller, på sin side, beklager det som har skjedd.
– Vi erkjenner at håndteringen av denne saken var for dårlig fra vår side. Vi håper kunden er tilfreds med løsningen vi nå har fått, sier markedssjef Christopher Winge i Møller Bil Oslo Vest til Motor.
– I vedtaket fra Forbrukerklageutvalget fremgår det at deres verksted i november 2018 mente motoren var i orden, mens verkstedet 10 måneder senere - i september 2019, mente motoren var utslitt og må byttes. Hvordan kan ting endre seg så mye på 10 måneder?
– Bilen var første gang innenfor toleransegrensene, og utenfor toleransegrensene da den ble undersøkt 10 måneder senere. Det er noe som kan skje, sier Winge.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?