OVERVÅKET: Myndighetene i USA frykter at bilenes programvare kan brukes til overvåkning og spionasje.

Spionfrykt:

USA vil forby biler med kinesisk programvare

Myndighetene i USA frykter at teknologi brukes til spionasje og vil innføre et forbud for biler som har kinesisk programvare. Det kan bli trøblete for flere bilmerker.

Publisert Sist oppdatert

Det forventes at det amerikanske handelsdepartementet vil fremme et forslag om å forby kinesisk programvare i autonome og tilkoblede kjøretøy i løpet av de kommende ukene, ifølge kilder som er orientert om saken, melder Reuters

Dette vil blant annet omfatte biler med kinesisk programvare som har selvkjøringsnivå 3 eller høyere.

Selvkjøringsnivå 3 vil si at systemet i bilen kan ta full kontroll over kjøretøyet, for eksempel på motorvei hvor bilen selv gasser, bremser og styrer.

Overvåkning

Forslaget vil innebære at det blir forbudt for biler med programvare fra kinesiske selskaper å gjøre testing av systemene på veier i USA.

Årsaken er at amerikanske myndigheter frykter spionasje.

I en undersøkelse gjort i 2022 kom det fram at kinesiske selskaper hadde kjørt mer enn 720.000 kilometer i California i løpet av ett år, mens de testet selvkjørende biler.

Administrasjonen er bekymret for at tilkoblede kjøretøy kan bruke sjåførens overvåkingssystem til å lytte til eller ta opp samtaler fra passasjerene eller ta kontroll over selve kjøretøyet. 

– De nasjonale sikkerhetsrisikoene er ganske betydelige. Vi bestemte oss for å ta grep, fordi dette er virkelig alvorlige saker, sa handelsminister Gina Raimondo i mai.

Kildene i Biden-administrasjonen, som Reuters har snakket med, sier de også ønsker å  forby kjøretøy med kinesiskutviklede trådløse kommunikasjonsmoduler fra amerikanske veier. 

Bekymret for sikkerheten

Ifølge forslaget må bilprodusenter og leverandører verifisere at ingen av deres tilkoblede kjøretøyer, eller selvkjøringsprogramvare, er utviklet av en «utenlandsk bekymringsenhet», som Kina.

En talskvinne fra handelsdepartementet sa de er «bekymret for de nasjonale sikkerhetsrisikoene knyttet til tilkoblede teknologier i tilkoblede kjøretøy.»

En talsmann fra den kinesiske ambassaden i Washington er, ikke overraskende, negativ og sier at elbiler er en globalisert industri.

– Bare arbeidsdeling og samarbeid kan bringe gjensidige fordeler, og bare rettferdig konkurranse kan bringe teknologisk fremgang. Kina oppfordrer USA til å oppriktig følge markedsprinsipper og internasjonale handelsregler og skape like konkurransevilkår for selskaper fra alle land. Kina vil bestemt forsvare sine lovlige rettigheter og interesser.

Konsekvenser

Det hvite hus og utenriskdepartementet hadde nylig et møte med representanter fra  USA, Australia, Canada, EU, Tyskland, India, Japan, Sør-Korea, Spania og Storbritannia, hvor de utvekslet synspunkter på «data- og cybersikkerhetsrisikoene knyttet til tilkoblede kjøretøy og visse komponenter». Her ble også den nye forslaget diskutert.

Skulle dette gå gjennom i USA, kan de få store konsekvenser for en rekke bilprodusenter som i dag bruker kinesisk programvare. 

Svenske Carup trekker fram at det kan gi merker som Polestar og Volvo problemer, da de bruker en stor mengde kinesisk teknikk i sine biler.

I mai økte USA tollsatsen på elbiler fra Kina til 100 %.