RÅD FRA UP-SJEFEN: – Hold fartsgrensene. Unngå farlige forbikjøringer og stopp og ta pauser underveis, er anbefalingen fra UP-sjef Steven Hasseldal.
RÅD FRA UP-SJEFEN: – Hold fartsgrensene. Unngå farlige forbikjøringer og stopp og ta pauser underveis, er anbefalingen fra UP-sjef Steven Hasseldal.

Flest ulykker på veiene i juli:

UP-sjefen advarer foran årets verste ulykkesmåned

I motsetning til hva mange tror, så er sommeren den tiden på året med flest ulykker på veien. UP-sjef Steven Hasseldal og hans mannskap vil følge ekstra nøye med på veier med mye trafikk denne sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Håpet er selvsagt at trafikken skal flyte trygt og greit. Hasseldal maner derfor til ettertanke.

– Mange er ute på veier de normalt ikke kjører. Og mange sitter sent oppe og kjører kanskje for tidlig dagen etter, med tanke på eventuell promille, sier han.

– Hvilke konkrete råd vil du gi til de av oss som skal på bilferie?

– Hold fartsgrensene. Unngå farlige forbikjøringer og stopp og ta pauser underveis.

Steven Hasseldal understreker også at det er viktig å pakke bilen riktig, og å sikre bagasjeløse gjenstander, slik at disse ikke fyker rundt i bilen som prosjektiler hvis du for eksempel må bremse kraftig opp.

Spent på mobil-utvikling

– Å bruke mobil mens man kjører innebærer stor risiko, som alle vet, men ser dere en bedring i adferd etter at nye bøtesatser kom på plass i år?

– I de to første månedene av året så vi en nedgang i antall forenklede forelegg på 16 prosent. Men nå er nedgangen sunket til ti prosent. I fjor skrev vi ut 7351 forenklede forelegg fram til 1. juni, i år var tallet 6559. Fortsetter denne utviklingen så ender vi ikke opp med noen stor forskjell. Det blir spennende å kunne se på året totalt.

Bøtesatsene ble 1.januar nesten tredoblet til 5000 kroner for bruk av håndholdt mobil mens du kjører. Det holder å fikle med mobilen for å bli bøtelagt. I tillegg får du tre prikker i førerkortet.

Kontroll med kikkert

– Hvordan kontrollerer dere eventuell bruk av mobil under kjøring?

– Ved observasjon med kikkert. Det gir et godt bilde av kupeen og et godt overblikk. Vi foretar denne type observasjoner både med tanke på mobiltelefonbruk og bilbeltebruk.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KONTROLL:</span> UP-betjenter med superkikkerten under en kontroll ved Gjøvik forrige vinter.
KONTROLL: UP-betjenter med superkikkerten under en kontroll ved Gjøvik forrige vinter.

– Det er fortsatt et problem med bilbeltebruk?

– Noen velger å koble ut bilbeltet. Og noen biler har heller ikke bilbelte, som veteranbiler, sier Hasseldal.

Når det gjelder veteranbiler så trenger ikke de eldste av disse EU-godkjenning. Det var først på begynnelsen av 70-tallet at biler kom med bilbelter.

Det heter at veteranbiler kan brukes i trafikken når de ikke eller til ulempe eller fare for annen trafikk.

Ekstra øyne på grønne veier

– Hvor setter Utrykningspolitiet inn mest ressurser i sommer?

– Vi kommer til å fokusere på «de grønne veiene», som E18 og lignende veier (disse er merket med grønne skilt med hvit skrift, red.anm.). Det er her frekvensen på ulykker er høyest og derfor vil disse bli prioritert.

– Hvordan har dere løst oppgavene med ruskontroller og blåsing under korona?

– Normalt må alle blåse. Vi har i denne tiden gjort unntak, for å unngå ekstra eksponering for smitte, og har kun testet de vi har hatt grunn til å tro har kjørt i påvirket tilstand, uten at fasiten har blitt så forskjellig.

– Hvor skal du selv kjøre i sommer?

– Til sjøen på Sørlandet og til fjells.