ELBILER? HELST IKKE: Jack Hollis, Toyotas toppsjef i Nord-Amerika, blir her intervjuet i 2018 – da han stort sett sa akkurat det samme.

USA:

«Umulig å nå elbil-mål», sier Toyota-sjef

I California må 35 prosent av nybilsalget være elbiler fra og med neste år. Flere stater følger etter, og Toyota liker det ikke.

Publisert

– Jeg har ikke sett en eneste prognose noe sted, fra verken statlig eller privat hold, som har kunnet fortelle at det er mulig å oppnå dette, sier Toyotas Nord-Amerika-sjef Jack Hollis, ifølge nyhetskanalen CNBC.

– Etterspørselen finnes ikke. Dette kommer til å begrense kundenes mulighet til å velge bilene de ønsker seg, sier Hollis, som kaller reglene «unaturlige», i lys av markedssituasjonen akkurat nå. 

Han er neppe alene om å mene dette om de nye, strenge elbilreglene som er på vei til å bli innført.

Demokrat-stater

Ifølge analyseselskapet J.D. Powers er nemlig 35-prosent-nivået et stykke unna for samtlige stater i USA. Nærmest ligger California (27 prosent), Colorado (22) og Washington (20).

For å være helt nøyaktig: Det handler ikke bare om elbiler. Hydrogenmodeller og enkelte ladehybrider er også inkludert i det amerikanerne definerer som ZEV, zero-emission vehicles

Grensen er heller ikke 1. januar – de nye reglene handler om 2026-modellene, men et flertall av disse vil bli introdusert i løpet av neste år.

Ifølge nyhetskanalen CNBC har 12 stater samt Washington D.C. vedtatt det California-initierte regelverket, med litt forskjellige tidsperspektiver: California, Massachusetts, New York, Oregon, Vermont og Washington (2026-modeller), pluss Colorado, Delaware, Maryland, New Jersey, New Mexico, Rhode Island og Washington D.C. (2027-modeller). 

Alle disse statene gikk til Kamala Harris i høstens valg, og Vermont er den eneste med guvernør fra Det republikanske partiet.

Politisk kamp

Ifølge en tidligere rapport fra CNBC tror bilindustrien generelt på andre regler, i stikk motsatt retning, under kommende president Donald Trump. Det er også ventet at Trump vil utfordre de enkelte statenes mulighet til å gjennomføre reguleringer av ovennevnte type. 

Hvilken vei Tesla-sjef Elon Musks inntreden blant Trumps utvalgte vil forskyve bildet, om noe, gjenstår dessuten å se.

Toyota-sjef Hollis bedyrer at han ikke ønsker en stor politisk kamp, bare et nivå som er innen rekkevidde, og at dette nivået skal gjelde i samtlige 50 stater.