S-SERVICE: Tidlig utgave av Tesla Model S.
ARKIVFOTO
Uenig med selger:
Fikk en overraskelse da han ville bruke Tesla-serviceavtale
Teslaen hadde serviceavtale. Men bruktbilkjøperen fikk ikke det han ble lovet.
Stadig flere biler selges med serviceavtale, hvor eieren
skal få utført kostnadsfri service i perioden avtalen gjelder for.
På en seks år gammel Tesla S var det hele åtte års
serviceavtale.
Da bilen ble solgt som bruktbil, ble
den inkluderte serviceavtalen omtalt både i bilannonsen og i
kjøpekontrakten.
Men da den nye eieren skulle benytte seg av
serviceavtalen på bilen han hadde kjøpt for 310.000 kroner, viste det seg at
annonsen og kontrakten ikke stemte med faktiske forhold.
Det viste seg at
serviceavtalen ikke kunne overføres til ny eier fordi Tesla ikke aksepterer
dette når bilen selges av en forhandler.
Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene da han ikke ble
enig med selgeren om kompensasjon. Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at han
skal få refundert 12.000 kroner fra selgeren av bilen, et bruktbilfirma i
Bærum.
Beløpet er en skjønnsmessig kompensasjon for to manglende
servicer.
Bruktbilfirmaet ble
overrasket over at serviceavtalen plutselig ikke gjaldt.
– Vi har solgt mange biler med
serviceavtale, og har aldri opplevd at det har vært et problem, skriver
bruktbilfirmaet i en epost til Motor.
—
I en tidligere versjon av denne artikkelen skrev vi at
årsaken til at serviceavtalen ikke gjaldt, var lang kjørelengde, ikke at bilen
ble solgt gjennom forhandler. Artikkelen ble korrigert tirsdag morgen.