● Et markant stykke bak Daciaen igjen, på en dermed svært klar 111.- og sisteplass, havnet Tesla Model 3. Feilraten for Teslaen er 14,7 prosent.
Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.
– Elbiler har flere bremsefeil enn biler med forbrenningsmotorer. Regenerering er en av årsakene, det fører til at bremsene ikke får den nødvendige belastningen, sier Joachim Bühler, administrerende direktør i TÜV.
Annonse
Én av fem totalt
Litt tynn Tesla-trøst finnes: Model 3 blir kjørt en god del lenger på tre år enn gjennomsnittsbilen, 55.000 mot 41.000 kilometer. Teslaene gjør det likevel betydelig dårligere enn sammenliknbare biler med tilsvarende tall på telleren.
Totalt, uavhengig av årgang, måtte 20,5 prosent vises på nytt. Den typiske, tyske bilen er nå temmelig nøyaktig ti år gammel.
For første gang har TÜV også sett på 12–13 år gamle biler spesielt. Her er feilrate-snittet på hele 28,9 prosent.
Renault Twingo og Dacia Logan – igjen – trekker mest ned, med henholdsvis 39,9 og 40,9 prosent. Audi TT, derimot, blir ifølge rapporten godt vedlikeholdt av sine eiere og har en feilrate på 15 prosent.
● Tallene fra TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) bygger på litt over 10,2 millioner tester.