BRØK-DEL: Hans Otto Johansen med pumpa som Kia ville ha 21.000 kroner – og som kostet 3000 kroner på eBay.
BRØK-DEL: Hans Otto Johansen med pumpa som Kia ville ha 21.000 kroner – og som kostet 3000 kroner på eBay.

Stort sprik mellom identiske bildeler:

Tusenvis av kroner skiller i pris på like bildeler

Motor får stadig henvendelser fra lesere som mener de har betalt alt for mye for bildeler i forbindelse med reparasjoner. Prisene har variert med tusenvis av kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer selvsagt når det passer som dårligst. Bilen stopper helt plutselig, eller en lampe som varsler at noe er alvorlig galt får deg til å kjøre til siden og slå av motoren.

– Jeg måtte ringe NAF da min Kia Ceed ikke ville mer, og ble tauet til nærmeste Kia-verksted, forteller Hans Otto Johansen fra Bærum.

Garantien på bilen hadde gått ut for få måneder siden. Diagnosen viste at bilen trengte en ny «High Pressure Fuel Pump», eller som det heter på norsk, en høytrykkspumpe.

– Kia opplyste at det ikke var noen brukte deler tilgjengelig, og at en ny pumpe ville koste i overkant av 21 000 kroner. Jeg trodde jo dette var en sabla komplisert del, siden den kostet så mye, men det viste seg at dette er en enkel liten pumpe.

Vil justere prisen

Hans Otto Johansen sjekket i ettertid på nettet, og fant en originaldel fra Sør-Korea på eBay til rundt 3000 kroner. Motors tilfeldige søk på nettet viser priser på høytrykkspumper (som finnes i mange varianter fra forskjellige produsenter) på «norske» nettsider fra rundt 2700 kroner og oppover.

– Bilene til Kia er bra priset og de har sju års garanti. Men man kan måtte komme til å betale for dette i ettertid, tydeligvis, sier Hans Otto Johansen.

Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge avviser at det er noen bevisst strategi fra Kia å «ta igjen» inntjening ved hjelp av dyre deler.

– Men vi ser at vi på denne delen ligger vi veldig høyt i pris. Vi kommer ganske umiddelbart til å justere prisen ned.

– Hvor mye?

– Det vet jeg ikke nøyaktig, det må jeg få komme tilbake til.

– Er salget av deler en stor del av inntjeningsstrategien til Kia Norge?

– Vi skal selvsagt som alle andre tjene penger på deler og tilbehør, men jeg kan ikke si noe mer presist om marginer i kroner og øre.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPGJØRETS TIME:</span> Hans Otto Johansen er tilfreds med Kias 7-årsgaranti, men undres om deler blir ekstra dyre når garantitiden er ute.
OPPGJØRETS TIME: Hans Otto Johansen er tilfreds med Kias 7-årsgaranti, men undres om deler blir ekstra dyre når garantitiden er ute.

Skal ikke ligge i øvre sjikt

Sommeren 2020 uttalte administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge til nettstedet motorbransjen.no at Kia ikke lenger skal ligge i øvre sjikt når det gjelder priser på deler og reparasjoner. Simonsen Sauge bekrefter at de for lengst er i gang med å justere prisene ned.

– Vi ønsker å være konkurransedyktige og har startet med å kutte prisene på deler som det selges mest av, som bremsedeler og andre servicedeler. De siste prisene vi justerte var prisene på diverse filtre.

Mette Simonsen Sauge understreker at det hun kaller markedstilpassing av prisene er viktig fordi Kia Norge ønsker å ta vare på og være attraktive for alle som kjører Kia, også de med eldre biler.

Ingen sammenligning

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sier NAF ikke har gjort noen sammenligning av priser på bildeler, og at det med mange ulike spesifikasjoner kan være komplisert. Men han oppfordrer alle til å sjekke priser forskjellige steder. Både på den enkelte del og på reparasjoner og service.

– Det er markedet rår, og det kan derfor være store sprik. Som forbruker kan det være viktig å orientere seg godt. Mange av disse delene er ikke nødvendigvis dyre å produsere.

– Er det noen automatikk i at deler som ikke er originale er dårligere enn originale?

– Nei, det er ingen automatikk i det. Ofte kan det også være samme produsent som står bak produksjonen, men under et annet navn.

Tenkte ikke over valget

Å orientere seg i forkant var ikke noe Ole Arnljot Rønning tenkte på da glødelampa begynte å lyse under kjøring. Bilen mistet all sin motoreffekt og han fikk sin stasjonsvogn Skoda Octavia tauet til Møller Bil Storhamar.

– Jeg trengte å få bilen reparert med en gang, og tenkte ikke noe nærmere over valget jeg tok om å få den tauet til nærmeste merkeforhandler. Den bommerten gjør jeg ikke en gang til.

Bilen trengte en ny innsprøytningsdyse. Dysen kostet 14 303 kroner. I ettertid stusset Rønning på prisen.

"Jeg trengte å få bilen reparert med en gang, og tenkte ikke noe nærmere over valget jeg tok om å få den tauet til nærmeste merkeforhandler. Den bommerten gjør jeg ikke en gang til."

Ole Arnljot Rønning

– Jeg spurte da om navnet på delen, som jeg etter purring fikk opplyst. Jeg søkte så på nettet fant jeg ut at denne delen kan kjøpes på internasjonale nettsider fra rundt 2000 kroner. På en norsk nettside fant jeg den med fem års garanti og et pristilbud på 4158 kroner inkludert moms. Et kjapt nettsøk fra Motors side gjør at vi får opp flere innsprøytningsdoser (som finnes i mange varianter fra forskjellige produsenter) i prisklassen 3000 – 6000 kroner.

Noen stikker av med stor fortjeneste

Rønning sier hans erfaring gjør at han sterkt vil anbefale andre å være mer bevisste enn han var.

– Den enorme differensen forteller meg at noen stikker at med en veldig stor fortjeneste. Jeg går ut fra at VAG (Volkswagen-Audi gruppen) ikke lager alle delene de bruker, siden delen til min bil for eksempel var produsert av Siemens. De har mest sannsynlig underleverandører, akkurat som i andre bransjer. Når det er sagt er jeg kjempefornøyd med Skoda, og skylder ikke på folkene som jobber på Møller Bil Storhamar. De har et konsern i ryggen som styrer butikken og legger føringene.

Daglig leder for Møller Bil Storhamar, Atle Findahl, viser til Møller sentralt når han får spørsmål om prisen på denne delen.

– Vi forholder oss til originale deler, og følger prisene vi får opp fra vår importør.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DYR DYSE:</span> En pris på over 14.000 kroner for en innsprøytingsdyse fikk Ole Arnljot Rønning til å stusse.
DYR DYSE: En pris på over 14.000 kroner for en innsprøytingsdyse fikk Ole Arnljot Rønning til å stusse.

Morten Moum, kommunikasjonssjef med ansvar for Skoda hos Møller, svarer en uke etter Motors henvendelse (24. mars) om prisen, at den er justert ned to ganger i løpet av denne måneden.

– Delen som omtales her ble priset ned med 23 prosent 1. mars etter en gjennomgang av alle våre delepriser. I tillegg fikk denne delen også en ny prisnedgang 29. mars, som et resultat av en styrket norske krone. Delen har nå en konkurransedyktig pris sammenliknet med andre sammenlignbare aktører i markedet.

På spørsmål om Skoda benytter seg av underleverandører, svarer Moum på e-post at Skoda benytter seg av flere underleverandører.

– Men det er viktig å merke seg at det er Skoda som setter premissene for kvaliteten og at bildelene produseres for Skoda i henhold til Skoda sine spesifikke krav. Det kan være at leverandøren produserer en tilsvarende del for en annen aktør, men hvilken kvalitet denne delen har, kjenner vi ikke til.

Like ikke nødvendigvis like

Moum skriver at selv om deler tilsynelatende er like, betyr det ikke at de nødvendigvis er det.

– Det kan være store forskjeller i blant annet materialvalg og bestanddeler som igjen kan påvirke delens funksjonalitet og holdbarhet.

PS: Motor har ellers sjekket de valutakursene som gjaldt da Ole Arnljot Rønning betalte sin faktura 20.august i fjor. Da kostet en euro 10,58 kroner, mot 10 kroner i dag (slutten av mars, red.anm.). Mens en dollar kostet 8,92 mot 8,56 kroner.