EN AV DE NESTE: Hongqis konseptmodell E202 under Shanghai-utstillingen i 2023.
Alle foto: PETER RAAUM
Krevende 2023:
Tror på Hongqi-comeback
I 2022 ble det solgt 2086 Hongqier her i landet. Deretter var det full stopp.
Hongqi begynte løfterikt i Norge. Det gikk kort tid fra bilen ble lansert sent i 2021, til bestillingslisten besto av 500 navn. I løpet av 2022 ble det solgt over 2000 eksemplarer av luksusmodellen E-HS9.
Knut G. H. Aas, administrerende direktør hos importøren HBI Norge, sa da at det burde bli naturlig å nevne Hongqi i samme åndedrag som Range Rover eller Mercedes.
Har du lest disse sakene?
Mye motbakke For 2023 viser fasiten 11 biler. I 2024 er det ennå ikke solgt en eneste modell, ifølge OFV.
Til Bilnytt [for abonnenter] forteller Aas om noe som kan likne voksesmerter:
– På mange måter kan vi si at vi har blitt litt lurt av egen suksess i startfasen, sier Aas til bransjenettstedet.
Bilnytt anfører en rekke faktorer:
Interessen gjorde at det ble bestilt for mange biler. Leveringstiden var lang, og mange biler kom derfor ikke før markedet endret seg høsten 2022. Det har vært mange reklamasjoner og mye garantiarbeid på de leverte bilene. Det har tatt svært lang tid å få deler fra Kina. Sedan + SUV Delene er tatt hånd om, om kort tid etableres nemlig et lager i Nederland. Men det er andre grunner til at Aas velger å se opp og fram.
Det handler først og fremst om to nye modeller som er på vei – en sedan allerede i år, og en SUV som bygger på konseptet E202 (se også bilder under).
– Det må være en ambisjon å nå 1000 biler allerede i 2025. Kommer produktene vi er forespeilet, bør vi kunne klare det, sier Aas til Bilnytt .