FØRSTE BIL UT: Lucid Air er debutmodell for det amerikanske merket.

Laget bare 360 biler:

Trøbbel gir pris­hopp for Tesla-utfordrer

Lucid er merket som skulle slå Tesla på både rekkevidde, akselerasjon og toppfart. Men i første kvartal klarte de bare å produsere 360 biler.

Publisert

Den California-baserte elbilprodusenten hevder å ha en ordrereserve på mer enn 30.000 biler. Men etter et driftsunderskudd på nesten 600 millioner dollar i første kvartal, er det klart at selskapet må øke prisene for å få regnestykkene til å gå opp.

Lucid-sjefen Peter Rawlinson anslår at selskapet vil produsere mellom 12.000 og 14.000 biler, godt bak det opprinnelige målet på 20.000 biler.

Den første modellen, Lucid Air, har hatt en innstegspris på over 1,3 millioner kroner, men denne jekkes nå opp til drøyt 1.466.000 kroner.

Luksusmerket har lovet en prismessig mer «folkelig» variant, Air Pure, som skulle starte på 737.000 kroner. Her er prisen løftet til over 830.000 kroner.

Lucids hovedfabrikk ligger i Phoenix, Arizona. Der skal produksjonskapasiteten økes til 90.000 i 2023 og så 350.000 biler i 2024, samtidig som en ny fabrikk med kapasitet til produksjon av 150.000 biler årlig skal bygges i Saudi-Arabia.

Nettopp Saudi-Arabia er et stikkord i alt som angår økonomien i Lucid-prosjektet. Ikke bare har statlige saudiarabiske fond investert tungt i selskapet, men nylig inngikk landets finansdepartement en avtale om å kjøpe 50.000 Lucid-biler, med opsjon på ytterligere 50.000, i løpet av de 10 neste årene.

Lucid opplyste i forbindelse med en resultatfremleggelse nylig at selskapet har kontantreserver på over 50 milliarder kroner.