SPESIAL: Toyota Yaris i spesialversjonen Premiere Edition. Det betyr lakk i Neptune Blue, svart tak og 17-tommers aluminiumsfelger.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Toyota Yaris
Norges mest solgte småbil er faktisk ikke elektrisk
Toyota Yaris er oppgradert, men det merkes knapt. Det setter trolig kundene pris på.
SITGES (Motor): Toyota Yaris er bilen mot strømmen. Den selger fortsatt godt i et land der snart alt annet er elektrisk.
I dette summende havet av biler putrer det stadig nye Yaris ut av butikkene ved fjord og fjell.
I fjor var Yaris den fjerde mest registrerte nybilen med fossil motor, slått av to Toyota, RAV4, den barskere Yaris varianten Cross og Volvo XC60. Drøyt 1200 ble levert i fjor, det doble året før.
Det betyr at bilen har sin menighet her til lands, til tross for at elbilene har matchet Yaris’ pris i en årrekke. Modellen ble introdusert i 1999, dagens utgave ble lansert i 2020 og er fjerde generasjon. Nå er tiden inne for en liten midtlivsoppdatering.
Som tidligere har bilen en tre sylindret bensinhybrid-motor med 116 hestekrefter, men nå kommer den også i en versjon som har mer effekt, 130 hestekrefter.
To motorer
De to motoralternativene skal selges parallelt.
Den økte effekten hentes ut ved hjelp av en større og kraftigere elektromotor, sammen med forbedringer i programvaren til strømstyringsenheten.
Det gir et halvt sekund bedre akselerasjon fra null til hundre, nå tar det 9,2 sekunder, og litt mer trøkk under forbikjøringer.
Forbruk og utslipp er så å si det samme for de to motorene. Det betyr et oppgitt forbruk på litt over 0,4 liter per mil, som var omtrent det samme som vi oppnådde på vår testrunde i sommervarme, sydspanske åssider.
Yaris kommer i fem utstyrsnivåer, hvor de best utstyrte –Style, GR SPORT og Premiere Edition – kommer med den nye motoren.
På veien gir Yaris et solid inntrykk, lettkjørt og snerten, men det er vanskelig å si om det virkelig har så veldig mye å si med de ekstra hestekreftene.
Det er riktig å si at den er kvikk nok, men i disse elbiltider er det langt unna det kontante skyvet man er vant til fra elmotoren.
Seig
Den trinnløse girkassen har blitt bedre over årene, men fortsatt gir den en noe rar kjøreopplevelse. Turtallet blir «hengende igjen» når man bremser ned og den gir også en noe seig respons.
Hvis en mer sporty motor var poenget, kan man også ta seg i å lure på hvorfor den elektriske enheten ikke er mer merkbar når man gir gass.
Noe som for de aller fleste er vel så viktig er at den digitale utrustningen innvendig er fornyet med en større skjerm og nye instrumenter.
I tillegg er sikkerhetssystemene og parkeringsassistenten oppgradert.
Interiøret er ikke videre stilig, med mye plastikk, men det er funksjonelt og robust. Dessuten har Yaris et praktisk nivå av knapper som er lett tilgjengelig og logisk plassert.
Annonse
Som før
Nye Yaris er omtrent som forrige Yaris, og bringer neppe noen nye kunder til modellen.
Samtidig jager det heller ikke vekk noen av de trofaste Toyota-kundene som har stått last og brast ved merket i en tid der merket har klart å selge tusenvis av biler med drivlinjer mange andre norske importører har gitt opp.
Prisen er ikke klar ennå, men importøren sier det vil bli «noe økning for nytt utstyr og funksjoner».
Dagens modell koster mellom 320.000 og 410.000 kroner.