BILLIG: Den hvite bilen, en GAC-Toyota bZ3x, kommer straks i kinesiske butikker, med en veldig gunstig pris.
Foto: PETER RAAUM
I Kina:
Denne Toyotaen blir billig
I et samarbeid med kinesiske GAC lanserer Toyota elbilen bZ3X, med svært lav innstegspris.
Fra 2004 har Toyota og kinesiske GAC hatt et samarbeid, som siden 2006 har resultert i biler bygget i Kina basert på eksisterende Toyota-plattformer.
Nå kommer det første helelektriske resultatet av samarbeidet, GAC-Toyota bZ3X, for det kinesiske markedet.
bZ3X er 460 centimeter lang, ni centimeter kortere enn det som er Toyotas eneste elbil på det norske markedet, bZ4x.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Flere batteristørrelser
Modellen skal ha én elmotor, laget av Guangzhou Nidec Auto Drive System, som yter 201 hestekrefter, melder CarNewsChina. Batterikapasiteten er oppgitt til å være 50 kWt.
Dette skal gi en rekkevidde på 430 kilometer etter den kinesiske CLTC-syklusen, som pleier å gi bedre tall enn den europeiske WLTP-standarden.
Bilen blir trolig også tilgjengelig med batterier som gir henholdsvis 520 og 640 kilometers rekkevidde.
Til våren
GAC-Toyota har åpnet for bestillinger i Kina, mens den offisielle lanseringen skal være i mars neste år.
Prisen er interessant. Enkleste utgave starter på det som tilsvarer 153.000 kroner omregnet til norsk valuta, mens dyreste utgave skal koste litt over 300.000 kroner.
Les også: Nye elektriske Toyota-glis i Beijing
Det kunne med andre ord vært en modell som kunne truffet godt i den pågående prispressingen i Europa og Norge. Det er bare ett problem:
– Denne kommer ikke til Europa, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Han legger til at de vil fortelle hva som blir neste Toyota-elbilmodell i Norge i neste uke.
Har du lest disse sakene fra Motor?