Toyota om elbil-satsingen:
Introduserer faststoff-batterier på hybrider først
Toyota planlegger å introdusere faststoff-batteri på enkelte av selskapets hybridmodeller før det brukes fullskala på nye helelektriske biler.
Det kom fram da selskapet presenterte status for elbilplanene under en pressekonferanse i Japan tidligere i uka.
Hovedmålene ligger fast:
- 15 helelektriske modeller lansert globalt innen 2025, åtte millioner elektrifiserte biler solgt innen 2030, og karbonnøytral produksjon i 2050.
Toyota har varslet ambisjoner om å lansere både mer avanserte litium-ion-batterier og nye faststoffbatterier. De sistnevnte er foreløpig vesentlig mer kostbare å produsere enn litium-ion-batterier, og Toyota vil derfor teste faststoff i hybrider først – der batteripakkene er betydelig mindre og følgelig har lavere kostnad.
Målsettingen er å lage batterier som koster 30 prosent mindre enn dagens, og samlet redusere batterikostnadene pr bil med 50 prosent.
Les fra Toyota-nyheter på Motor.no:
-
USA:
«Umulig å nå elbil-mål», sier Toyota-sjef
-
Kvartalstall:
Faller for første gang på to år
-
Viste frem eVitara:
Her er første elektriske Suzuki – og neste Toyota
-
Sliter med elbil-tempoet:
Toyota-produksjonen falt for første gang på fire år
-
Nybilregisteringer:
Volkswagen og Toyota til topps i oktober
-
Samarbeider igjen:
Suzuki skal lage ny elbil for Toyota
-
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
-
Toyota:
Elbilskiftet betyr færre arbeidsplasser
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Toyota og Subaru:
Nye tvillinger om et drøyt år
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Synes i bybildet:
Nio med voldsom drosjevekst
-
«Forbrukertest» fra krigens helvete:
Disse bilene er best i krigen
-
Følger trenden:
Toyota kapper elbilproduksjonen med en tredel
– Vi har som mål å forbedre kraftforbruket pr kilometer med 30 prosent, og vi starter dette med Toyota bZ4X, sier teknologidirektør Masahiko Maeda — med referanse til SUV-en nå forbereder for lansering.
Verdens største bilprodusent skal bruke 13,5 milliarder dollar (ca. 117 milliarder kroner) på batteriteknologi frem mot 2030.
En stor haug med penger, selvfølgelig, men ikke uten videre en investering som feier konkurrentene av banen.
Volkswagen, verdens nest største bilprodusent, bestilte batterier fra den svenske produsenten Northvolt for 120 milliarder svenske kroner (ca. 121 milliarder norske kroner) før sommeren. VW har varslet investeringer knyttet til sitt elbil-program på 178 milliarder dollar (ca. 1540 milliarder kroner) frem til 2025.