KRAFTPAKKE: Toyota GR Yaris.
Alle foto: TOYOTA
Dette koster GR-varianten:
Vil du ha en Yaris til over 1,1 millioner kroner?
Nye Toyota GR Yaris er bilen for alle som tenker stort om småbiler.
«Dette er det morsomste du kan kjøre nå!» skrev Motor med betydelig entusiasme om Toyota GR Yaris så sent som i desember, fra en prøvekjøring preget av god, gammeldags kjøreglede. Se den saken nederst i artikkelen.
Bilen vi lekte oss med i desember, kostet da 690.000 kroner. Nå er prisen på etterfølgeren klar, og listen ser slik ut:
Toyota GR Yaris, priser
Motor
|
Grad
|
Vekt (kg)
|
Veil. pris (kr)
|
1,6 l turbo 6MT | Sport | 1280 | 890.700 |
1,6 l turbo 6MT | Premium | 1280 | 934.600 |
1,6 l turbo 6MT | Rovanperä Edition | 1280 | 1.138.600 |
1,6 l turbo 8DAT | Sport | 1300 | 979.600 |
1,6 l turbo 8DAT | Premium | 1300 | 1.023.500 |
Kilde: Toyota
Prisene er uten frakt- og leveringsomkostninger – og for ordens skyld også uten vinterdekk eller andre tilvalg.
Motor har spurt Toyotas informasjonssjef: Hvorfor så kraftig prishevning?
– Bilen har fått omfattende endringer og økt motoreffekt. Circuit-pakken er nå standard. Avgiftene er også økt betydelig, svarer Espen Olsen.
Ny tilvalg-kasse
I pressemeldingen skriver Toyota at bilenes tresylindrede motor var verdens kraftigste da den kom. Nå er det likevel tatt nye steg, med ytterligere 19 hk og 30 Nm i dreimoment – til henholdsvis 280 hk og 390 Nm.
Den største endringen, ifølge Toyota, følger ikke med på kjøpet. Det er en ny åttetrinns automatisk girkasse, «GAZOO Racing Direct». Sekstrinns manuell girkasse er fortsatt standard.
«Circuit-pakken» er altså blitt standardutstyr, slik Olsen påpeker. Dette dreier seg om ekstra radiator, samt ny intercooler med vannspraysystem og modifisert luftinntak.
Mer lim og laser
Toyota har gjort diverse endringer inne i bilen, særlig med tanke på bedre sikt og mer sportslig følelse. I tillegg skal 13 prosent flere lasersveiser og 24 prosent mer strukturlim under konstruksjonen gjøre karosseriet stivere.
Toyota mener dette vil gi både bedre kjøreegenskaper og bedre veigrep.
Finnenes unge rallyverdensmester Kalle Rovanperä låner navnet sitt til den aller dyreste varianten. Da får man blant annet en «Kalle mode», basert på rallyførerens preferanser. Det vil si ... «man» får ikke dette, én får en slik bil. Toyota Norge har nemlig bare slått kloa i ett eksemplar, og det er allerede solgt.
Da Motor kåret «Årets beste bilkjøp» i fjor, stakk Toyota GR Yaris av med seieren i åpen klasse.
«Har alt som skal til for å glede dem som rent fornuftsmessig har kapitulert for elbilene, men som aldri glemmer hvor moro det en gang var å kjøre bil, skrev Øivind A. Monn-Iversen, testansvarlig i Motor.
– Står du ved dette, også etter prisøkningen?
– Jeg er fristet til å svare ja, bilen er er garantert blitt enda litt morsommere. Men endringene forsvarer ikke en prisøkning på flere hundre tusen kroner. Så svaret må bli nei, sier Monn-Iversen.
Les mer om den forrige varianten nederst – og se flere bilder av den nye modellen i bildekarusellen her: