PAUSE: Tesla-fabrikken utenfor Shanghai startet opp i 2019.

Tørke gir stans:

Nytt hinder skaper trøbbel for Tesla-produksjonen

Er det ikke det ene, så er det det andre. Eller det tredje. Nå stopper tørke Teslas produksjon ved gigantfabrikken i Shanghai.

Publisert

For at akkurat da databrikkemangelen og pandemiutbruddene så ut til å ha herjet ferdig med bilindustrien, kom en ny utfordring for bilprodusentene i Kina generelt og Tesla spesielt:

Tørke.

Nyhetsmagasinet Fortune skriver at myndighetene i Sichuan-provinsen er blitt tvunget til å stenge strømmen til flere av de viktigste underleverandørene til Tesla-fabrikken i Shanghai. Ekstrem varme og tørke har ført til rekordlav vannstand i elvene og vannreservoarene, og myndighetene må derfor prioritere kraftreservene til private og nødvendig infrastruktur.

I gang for fullt

Etter store problemer under den to måneder lange covid-nedstengningen tidligere i sommer, var produksjonen kommet i gang igjen for fullt ved Teslas fabrikk i Shanghai. Biler herfra har de siste årene blant annet blitt sendt til det norske markedet.

Men sist uke kom beskjeden om at 16 ulike underleverandører til Tesla og statseide SAIC, den største av «de fire store» i Kinas bilindustri, må stenge.

Kan forlenges

Tesla har møtt mye godvilje hos lokale myndigheter i Shanghai, men tørken i Sichuan har de ingen innflytelse på.

Vannkraft står for 80 prosent av kraftforsyningen i regionen. Som elvene i Europa har den mektige Changelven skrumpet kraftig inn på grunn av regnmangel, samtidig som kraftetterspørselen har steget.

Bilindustrien i Sichuan har foreløpig stengt til torsdag denne uka, men pausen kan forlenges, hvis det ikke kommer nedbør av betydning.