KINASJAKK: Problemene tårner seg opp for den svenske Mercedes-sjefen Ola Källenius.

Børskursen stuper:

Kinesisk mareritt for Mercedes-Benz

«Kina er i ferd med å bli et mareritt» for Mercedes-Benz, hevder tyske analytikere, samtidig som Mercedes fredag opplevde sitt kraftigste børsfall på fire år.

Publisert

Aksjekursen sank 8,4 prosent på det meste fredag, etter rapporter om at fallende salg i Kina særlig rammer kostbare S-klasse- og Maybach-modeller.

Svake konjunkturer i Kina er særlig dårlig nytt for en bilfabrikant som har satset blytungt på at luksusmodeller skal lokke kjøpesterke kinesiske kunder, skriver Bloomberg.

Nå har Mercedes-Benz varslet at de styrer mot et driftsmargin på rundt åtte prosent, en kraftig nedjustering av tidligere anslag på 11 prosent.

Luksusvalg

Analytikere hos Oddo BHF skriver i en oppdatering at «Kina er i ferd med å bli et mareritt» for Mercedes, når kineserne i stadig større grad vender seg mot rimelige, hjemmeproduserte elbiler fremfor den europeiske luksusen som appellerte inntil nylig.

Mercedes-sjef Ola Källenius fikk kritikk sitt valg om å prioritere luksus allerede før markedet i Kina begynte å lugge. Markedsutviklingen bare forsterker kritikken.