MAMBAGRØNN: Merete Bø ratter en Porsche Taycan Cross Turismo det er lett å få øye på.Foto: DINA BØ ERIKSEN
10-punktsjekken med Merete Bø:
«Falt for fargen mer enn selve bilen»
Vineksperten Merete Bø så mest på fargen da hun kjøpte sin siste bil: mambagrønn. Hun anser drømme-drømmebilen Lamborghini for nærmest uoppnåelig, så sant hun ikke plutselig skulle vinne 50 millioner kroner.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Vinekspert Merete Bø.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Forsikringen koster 2500 kroner måneden, bompengepasseringer rundt 500 kroner – fordi jeg har elbil: Porsche Taycan Cross Turismo. Det er en stasjonsvogn, et «flak». Jeg falt for fargen. Da jeg så den, kjøpte jeg den mer på grunn av den, enn selve bilen. Den hadde gått rundt 20.000 kilometer da jeg kjøpte den brukt for halvannet år siden.
Merete Bø (47)
Bø har vært ansatt på heltid som journalist med vin som spesialfelt i Dagens Næringsliv siden 2007. Hun er inne i sitt fjerde år som programleder for podkasten «Jeg kan ingenting om vin» sammen med Thomas Giertsen.
Bø er også kjent for sine digitale vinkurs, der hun ved strømming over nettet anbefaler vin og foredrar om vinenes historikk.
Tidligere blant annet sommelier ved høystatusrestauranten Bagatelle og restaurantsjef for Park Hotell i hennes hjembygd Voss. Bor på Høvik i Bærum, rett vest for Oslo.
– Jeg lader bilen hjemme og har så å si ingen drivstoffutgifter. Hvis du har bensinbil i Oslo, kan du ha to Tesla til prisen av en halv bensindrevet bil.
– Jeg har tidligere hatt to Teslaer – S og 3. Jeg måtte kvitte meg med den siste, Tesla 3, fordi jeg var redd den ville bli usalgbar. Porschen er en bedre bil å kjøre, men Tesla er mye mer genial. Porschen er ikke i nærheten når det gjelder programvaren. Det er litt skuffende.
– Med min tidligere Tesla S kjørte jeg en gang Europa rundt, totalt 8500 kilometer, og alt med hensyn til programvaren fungerte optimalt. Porschen er drit fin. Men bortsett fra det, er jeg skuffet over den.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Bil koster uansett. Jeg bruker så mye tid i bilen, at jeg vil ha en bil som jeg har lyst til å kjøre – som jeg synes det er kjekt å kjøre. Jeg er blitt for gammel til å ha en bil som ikke fungerer. Så lenge den fungerer, spiller kostnadene nesten ingen rolle. Jeg gjør ingenting for å få dem ned. Jeg er avhengig av bil.
En vanlig dag sitter jeg i den et par timer, og i tillegg kjører jeg en del lange turer. Forsikringen min gjelder for opp til 30.000 kilometer i året.
Dette var en bil jeg umiddelbart hadde lyst på, og den var veldig fin å se på. Det er kanskje veldig «dame» å si det. Men jeg tror mange menn ville sagt det samme. Før jeg fikk elbil, hadde jeg to Audier. De var det masse feil med. Jeg hatet det. Jeg angrer at jeg ikke kjøpte elbil med en gang de kom på markedet. Jeg kjøpte min første Tesla i 2018. Det er ekstremt mye billigere sammenlignet med bensin- og dieseldrevne biler.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Jeg er dårlig til å vaske og vasker aldri selv. Jeg kjører den opp til en vaskehall der det blir gjort for hånd. Det koster 550 kroner. En supervask ved en bensinstasjon koster 350 kroner. Det gjør jeg ikke.
Leser dekktester
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Dekkhotell. Har ikke plass til dekkene noe annet sted. Jeg har skiftet selv, men det orker jeg ikke lenger. Hjulmutterne sitter for hardt fast. Det er ikke verdt tre kiropraktortimer å bruke tid på det. På dekkhotell oppbevares hjulene bra, og de fører god kontroll med dem. Jeg leser faktisk artikler om testing av dekk. Spesielt vinterdekk. Mitt siste kjøp gjorde jeg etter å ha lest en test. Da kjøpte jeg Nokian Hakkapeliitta, som var testvinneren. Men jeg har ikke kjøpt så mange. Etter mine to Audier har jeg aldri hatt biler uten gjeldende garanti.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Bilen sto hos en forhandler, så jeg sjekket ikke så nøye. Bortsett fra at den hadde hatt én eier. Jeg har aldri – jo, jeg har kjøpt bil på Finn. Men det er lenge siden, i 2002. En bil bør ha 20 års levetid. Men jeg tror ikke en elbil vil ha lengre levetid enn 10 år. Det er som å kjøre rundt i en iPhone med tanke på programvaren. En kjempestor iPad. Det gir en bismak ved elbilene. Samtidig vil jeg ikke ha denne i 20 år. Nå har den gått 51.000 kilometer. Jeg kommer til å ha den ytterligere 50.000 kilometer. Garantien gjelder til 120.000 km.
Annonse
For stor til garasjen
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Ute, dessverre. Det er eneste mulighet. Jeg har ikke garasje. Det vil si: Bilen er for stor for garasjen, som er bygd i 1952. Den skal bygges om. Men inntil videre er den for liten.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Jeg har hatt tilhengerfeste flere ganger tidligere. Men jeg føler ikke at det er så nødvendig. Bakluke med en knapp for å åpne den er viktig. Og helst app-tilgang, slik at jeg kan styre den når jeg ikke er i nærheten. Låse opp og låse igjen. Varme i rattet er ikke viktig. Varme i setet ble jeg gal av. Den funksjonen måtte jeg bare skru av.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Grønn. Helt grønn, som «grønn mann» i signallyset ved en fotgjengerovergang. Fargen kalles mambagrønn. Jeg får så mange kommentarer på den, og skiboksen har samme farge. Det er helt fantastisk. Jeg har bare hatt svarte biler i hele mitt liv. Jeg kunne hatt rød. Blå er litt kjedelig. Sølvgrå og grå er dritkjedelig. Svart er fint, men «alt» synes på den. Hvit … hvite biler er helt forferdelig. Ikke til forkleinelse for rørleggere, men hvit bil, da er du rørlegger.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Audi. Audi Q5. Det var en grusom bil. Den jeg hadde, var i alle fall en mandagsbil. Noe var alltid galt med den. Før den hadde jeg en Audi TT i 10 år, fra 2003 til 2013. På den røk registerreima. Audi Q5-en hadde registerkjede. Jeg fikk opplyst at det ikke ville ryke. Men det gjorde det. Det var så mye galt med den; jeg betalte dobbelt så mye i reparasjoner som det bilen i utgangspunktet kostet. Audi Q5 – den var et mareritt.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg kunne ikke ha kjøpt en bil som er så mye dyrere enn denne. Jeg har alltid lyst på en Range Rover. Aston Martin er drømmebilen. Jeg må bli eldre før jeg har råd til det. Før det var det Lamborghini. Jeg er nok godt over middels bilinteressert, og har til og med besøkt Lamborghini-fabrikken i Sant'Agata (i Bologna i Italia). Men det har jeg slått fra meg for lenge siden. Hvis jeg hadde vunnet 50 millioner, ville jeg kanskje kjøpt en Lamborghini.