KINA-SUV: U5 er den første av tre modeller hittil fra Aiways.
KINA-SUV: U5 er den første av tre modeller hittil fra Aiways.

Kinesiske Aiways U5:

Tilbakekaller elbilen som ikke skulle gå i stykker

«Den går ikke i stykker!», lovet Aiways-sjefen da den kinesiske elbilen ble presentert i Norge for to år siden. Nå blir Aiways U5 tilbakekalt på grunn av en konstruksjonssvakhet.

Publisert

Ifølge tilbakekallingsinstruksen er det mulige svakheter ved sveisearbeidet med den øvre bærearmen på forhjulsopphenget, som kan føre til at sjåføren mister kontrollen over bilen.

En talsmann for Aiways har i en uttalelse vedgått mulige problemer med chassiset på modeller som er bygget i desember 2020 og januar 2021, etter at bærearmen knakk på en av bilene som er registrert i Tyskland.

Aiways er en av mange ferske kinesiske bilprodusenter. En første produksjonsmodell av SUV-en U5 ble vist i Oslo for to år siden. Og da vekket uttalelsene fra selskapet større oppmerksomheten enn bilen selv.

U5 er en ganske ordinær, elektrisk SUV – med pris og rekkevidde i midtsjiktet: WLTP på 410 km og en utsalgspris i Tyskland på nivå med VW ID.4. Bilen har ennå ikke fått norsk pris.

Men da selskapet snakket om lansering i Norge, skulle den komme uten en ordning for service og ettermarked. Hvorfor?

– Den går ikke i stykker. Vi har lagt inn en sjekk ved 100.000 km, men kunne klart oss uten, sa Aiways-direktør Alex Klose, som riktignok åpnet for en avtale med en lokal verkstedkjede, slik de har organisert seg i Tyskland.

Aiways har hatt et ganske begrenset salg i Europa sålangt. Derfor er det bare 265 biler som er omfattet av tilbakekallingen, 148 av disse er registrert i Tyskland.