VEKST: Volvos minste, billigste og nyeste modell, EX30, bidrar til at Volvo kan melde om rekordtall.

Full fart:

Tidenes salgs­rekord for Volvo

Den nye EX30 gir Volvo en pen salgsvekst og antyder en trend der billigere elbiler kan være veien videre for mange av bilprodusentene.

Publisert

Volvo melder at de solgte 78.970 biler i mars, 25 prosent mer enn i samme måned i fjor. Og ikke nok med det, Volvo har aldri solgt flere biler i en enkelt måned, noensinne.

–  Disse tallene gjenspeiler styrken i vår strategi og vårt produktmangfold, at helelektriske biler sammen med plug-in-hybrider og milde hybrider er den riktige mix-en, sier Björn Anwall, viseadministrerende direktør i Volvo Cars, i en pressemelding.

Målet til Volvo er å ha en årlig vekst på 15 prosent. Veksten i første kvartal er 12 prosent, sammenliknet med fjoråret, og i tiden framover skal de særlig jobbe med å få ut enda flere eksemplarer av deres nyeste modell, elbilen EX30.

De helelektriske bilene sto for 23 prosent av salget i mars.

Det var XC60-modellen som var mest populær totalt sett, men forskjellen fra i fjor til år er forholdsvis liten på hele modellrekka, det er med andre ord nykommeren EX30 som virkelig bidrar til veksten.

I Norge har EX30 en startpris på 329.900 kroner, mens nest billigste Volvo-modell, EX40, starter på 499.900 kroner. 

Det viser en trend som er i startgropa, at markedet etterspør rimeligere elbiler, og at det er her vekstpotensialet er størst. 

I tiden framover kommer en rekke av de store produsentene med slike modeller, som Stellantis-konsernets Citroën ë-C3, Renault med retromodellen 5 og Byd har akkurat lansert Dolphin.