I tilbudet fra Tesla gis det ingen begrunnelse
for innbyttetilbudet.
Motor har spurt Tesla Norge om bakgrunnen for det
kraftige verdifallet.
Tesla vil ikke svare på spørsmål fra media i enkeltsaker.
Men i en epost skriver de på generelt grunnlag at innbytteprisene på bruktbiler
først blir automatisk generert av en robot som tar hensyn til flere parametre.
Siden parametrene ikke alltid treffer, kan Tesla ettergå
prisroboten ved kjøp av en ny Tesla, opplyser Tesla.
– Hva! utbryter hun når Motor forteller henne om
innbyttetilbudet til Ellingsen.
– Det er kanskje 100.000 kroner mindre enn det jeg hadde
trodd innbyttetilbudet ville vært på.
– Er dette et varsel om en ny tid for innbytteprisene?
– Jeg håper og tror at Tesla har gjort en feil her, da de ga den prisen. Men ja, jeg har stor forståelse for situasjonen til de som
skal selge bruktbilen sin nå. Det gjelder ikke bare for Tesla-eiere, men også
for elbilmodeller fra de andre merkene.
– Selger privat
Asbjørnsen gjentar likevel at hun er veldig overrasket
over innbyttetilbudet på Teslaen.
– Det er vilt med en så kraftig nedgang.
Hun forteller at hun selv kjøpte en ny Tesla Model X før
jul. Den har fortsatt parkeringssensorer.
Funksjonen er svært viktig for
Ellingsen i Grimstad.
– På min gamle Tesla Model X hadde jeg full kontroll, slik
at jeg ikke kom borti andre biler. Det mister jeg med Tesla Model Y.
Han verdsetter de manglende funksjonene høyt.
– Ja, parkeringssensor verdsetter jeg til ganske mange
tusen kroner.
Teslas biler selges med 14 dagers angrerett. Men Ellingsen
rakk ikke å reagere før etter at denne fristen var gått ut.
– Hva gjør du nå?
– Jeg selger bilen privat, hvis jeg får en noenlunde grei
pris for den.