PRISFALL: Denne Tesla Model Y falt 238.000 kroner i verdi på bare fire uker.

Nesten ny Model Y:

Teslaen falt 238.000 kr i verdi på fire uker

Tesla-eier Herman Ellingsen fikk sjokk av Teslas innbyttetilbud: På fire uker har Teslaen hans falt 237.832 kroner i verdi.

Publisert Sist oppdatert
TESLA-EIER: Herman Ellingsen.

Den dyreste kjøreturen er den du gjør ut av bilbutikken, sies det. Akkurat det erfarer nå Herman Ellingsen fra Grimstad på Sørlandet.

23. desember overtok han en splitter ny Tesla Model Y for 639.132 kr.

Men han angrer seg på kjøpet, fordi bilen mangler utstyr han var sikker på at var på bilen. Derfor ba han Tesla om et innbyttetilbud.

Han hadde sett for seg å tape noen titusener.

– Jeg hadde regnet med å få ca. 550.000 kroner for bilen.

238.000 kr

550.000 kroner er fortsatt et verdifall på nesten 90.000 kroner. Men en sum han kunne levd med, som han sier.

Innbyttetilbudet til Tesla var imidlertid langt lavere: 401.300 kr.

Det er et verdifall på den fire uker gamle Teslaen på nesten 238.000 kroner.

Bilen er så god som ny. Den har bare gått 980 kilometer. Motor har sett både fakturaen for den nye bilen, og innbyttetilbudet fra Tesla.

401.300 KR: Innbyttetilbudet fra Tesla.

Parkeringssensor

Herman Ellingsen har tidligere vært en fornøyd eier av en Tesla Model X i fire år.

– Det var et helt ok eierforhold, med god service, rask og grei oppfølging.

Lille julaften ble denne byttet inn i en ny Model Y.

Han forteller at han har en trang parkeringsplass hos arbeidsgiveren sin. For ham er det svært viktig med parkeringssensorer.

– Jeg ville ikke bestilt en bil uten.

Men han sjekket ikke at den nye bilen hans hadde parkeringssensorer. Det tok han som en selvfølge.

– Det falt meg ikke inn at den ikke hadde noe så elementært. Tesla er jo en teknobombe.

Ellingsen hadde heller ikke fått med seg nyheten i fjor høst om at Tesla midlertidig fjerner flere funksjoner fra alle modellene sine.

Prisrobot

I tilbudet fra Tesla gis det ingen begrunnelse for innbyttetilbudet.

Motor har spurt Tesla Norge om bakgrunnen for det kraftige verdifallet.

Tesla vil ikke svare på spørsmål fra media i enkeltsaker. Men i en epost skriver de på generelt grunnlag at innbytteprisene på bruktbiler først blir automatisk generert av en robot som tar hensyn til flere parametre.

Siden parametrene ikke alltid treffer, kan Tesla ettergå prisroboten ved kjøp av en ny Tesla, opplyser Tesla.

Overrasket

En trolig viktig årsak til verdifallet er priskuttet Tesla offentliggjorde tidligere i januar på nye biler. 238.000 kroner er likevel overraskende mye også for Vigdis Asbjørnsen, styreleder for Teslas eierklubb i Norge.

– Hva! utbryter hun når Motor forteller henne om innbyttetilbudet til Ellingsen.

– Det er kanskje 100.000 kroner mindre enn det jeg hadde trodd innbyttetilbudet ville vært på.

– Er dette et varsel om en ny tid for innbytteprisene?

– Jeg håper og tror at Tesla har gjort en feil her, da de ga den prisen. Men ja, jeg har stor forståelse for situasjonen til de som skal selge bruktbilen sin nå. Det gjelder ikke bare for Tesla-eiere, men også for elbilmodeller fra de andre merkene.

– Selger privat

Asbjørnsen gjentar likevel at hun er veldig overrasket over innbyttetilbudet på Teslaen.

– Det er vilt med en så kraftig nedgang.

Hun forteller at hun selv kjøpte en ny Tesla Model X før jul. Den har fortsatt parkeringssensorer.

Funksjonen er svært viktig for Ellingsen i Grimstad.

– På min gamle Tesla Model X hadde jeg full kontroll, slik at jeg ikke kom borti andre biler. Det mister jeg med Tesla Model Y.

Han verdsetter de manglende funksjonene høyt.

– Ja, parkeringssensor verdsetter jeg til ganske mange tusen kroner.

Teslas biler selges med 14 dagers angrerett. Men Ellingsen rakk ikke å reagere før etter at denne fristen var gått ut.

– Hva gjør du nå?

– Jeg selger bilen privat, hvis jeg får en noenlunde grei pris for den.