Målet for Teslas «giga»-fabrikk ved Berlin er en årlig produksjon på over en million biler. I dag skal kapasiteten i prinsippet ligge på rundt halvparten. I realiteten er tallet langt lavere, har det nettopp vist seg.
Første hinder på veien er rett og slett vann. Lenge før fabrikken åpnet, var det klart at vannforsyningen i området er begrenset, og lokale miljøverngrupperinger gjorde sitt for å få hele prosjektet skrinlagt. Uten hell.
Derfor har Tesla egentlig bare ett alternativ når ambisjonene nå heves ytterligere: å fikse forsyningen selv.
Og dette arbeidet, eller i hvert fall planleggingen, er i sving.
Støtte og motstand
Under et møte med lokalpolitikere i Grüenheide sist uke erklærte en representant for bilprodusenten at Tesla vil betale for undersøkelser og boring, i håp om å finne nye vannkilder.
Ingen søknader skal være levert ennå, men ordføreren i Grüenheide, Arne Christiani, skal ifølge Reuters ha sagt at lokalpolitikerne har få motforestillinger.
Representanter for de nevnte miljøverngrupperingene ser det annerledes. De mener at vann er et fellesgode som bør forvaltes av folkevalgte.
– Vi kjenner dette selskapet. Tesla gjør som de vil, og det kommer de også til å gjøre med vannet de finner, sier Michael Ganschow i Grüne Liga.
Tesla har ikke kommentert innvendingene.
Annonse
Skuffende så langt
Samtidig er det nettopp kommet ut tall som viser at produksjonen ved Berlin-fabrikken ligger langt under nivået Tesla mener den skal ha i dag. I forrige uke skal det ha blitt laget cirka 3000 biler her, ifølge Automotive News.
Dette er 1000 mer enn uketallene fra september, men et godt stykke unna de nærmere 10.000 som kreves for å innfri Elon Musks uttalte målsetninger.