PÅ PLASS: Så lenge bilen ikke må opp på en bukk, sier Tesla at det aller meste kan fikses utenfor et verksted.

Mobil Tesla-service:

Verkstedet som kommer hjem til deg

Tesla er kjent for enkle løsninger som involverer lite folk. Men én tjeneste, som de nesten er alene om, krever folk. Og Tesla sier den er ikke utviklet for å spare penger. Motor ble med Teslas mobile service.

Publisert

Teslas Mobil Service er neppe så kjent for folk som ikke har Tesla, og ikke nødvendigvis for Tesla-eiere, heller.

Det er tjeneste som selskapet er ganske alene om å tilby, der de sender en servicetekniker til en Tesla med et problem, istedenfor at eieren må ta med bilen til et verksted.

Ikke kapasitetsproblem

– Dette er fortsatt en ganske unik tjeneste, og vi er desidert størst, sier Marius Revhaug, servicesjef for Norge og Island.

Tjenesten har eksistert i en del år, og det har vært spekulert på at årsaken til at den oppsto var kapasitetsproblemer for Tesla i starten, noe som gjorde at køene på verkstedene ble altfor lange.

Dette avkrefter Revhaug.

– Nei, tjenesten ble ikke etablert for å løse et kapasitetsproblem, et verksted løser mer, men dette er bedre servicemessig.

HØYSPENT: Her har teknikeren byttet en høyspentledning som går fra ladeport til batteriet.

Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF, kjenner ikke til noen andre bilselskaper som har en liknende ordning.

– Det var mye styr med Statens vegvesen for å få «godkjent» mobilt verksted. Kan være derfor de andre har ventet, men jeg vet at flere produsenter vurderer dette nå, sier han.

Teslas mobile service kom inn i forskriftene til Vegvesenet i 2020, og tjenesten har vært operativ siden.

Christensen har selv eid en Tesla og kjenner godt til ordningen.

– Igjen var Tesla først ute, og jeg kan bekrefte at det fungerer som et skudd. Ordningen er genial på mindre reparasjoner. Jeg fikk blant skiftet dørhåndtak og 12-voltsbatteri hjemme på min S.

Eier hele verdikjeden

Tesla er ikke kjent for å åpne dørene og fortelle åpent om hva de gjør, men nå ønsker de å gi et innblikk i Tesla mobile service. Et system som er integrert i alle Teslas biler og aktiviseres gjennom Tesla-appen.

Det er samtidig noen føringer denne dagen. Tesla sier det ikke er aktuelt med bilder av de ansatte, det er kun én som kan siteres, og de vil ikke snakke om det politiske bakteppet som preger Tesla-samtalene i 2025.

Revhaug sier ideen om et mobilt serviceverksted har vært med siden starten, hvilket gjør at alle Tesla-modeller støtter systemet.

– Fordelen vår er at vi eier hele verdikjeden, noe som gjør at avstanden er kort.

BREMSER: Her er det en Model Y som trenger nye bremseskiver, som er en av flere tjenester som kan gjøres uten at bilen må inn på verksted.

Dermed beveger informasjonen seg raskt og riktig fra bileieren til leddet som vurderer om problemet kan løses av de mobile enhetene.

Meldingen fra appen starter interne prosesser, henter logger, fjerndiagnose og hva som er mest sannsynlig reparasjonsprosess. Så finner systemet riktig tekniker.

– Det går på noen minutter, det går fort. Systemet jobber for oss. Vi forsøker å unngå at bilene skal på inn på verksted.

40 prosent

Målet til Tesla internasjonalt er at 40 prosent skal fikses mobilt, utenfor verkstedene. Men på grunn av et utfordrende klima er tallet for Norge 20 til 30 prosent, forteller Revhaug. 

I tillegg løses rundt 10 prosent av problemene ved veiledning over telefon, uten tekniker.

IKKE PC: Det er ikke lenger nødvendig med en PC som kobles opp. Informasjonen ligger i bilene.

– Bilene er designet for å gjøre det mobilt. Vi kan ettermontere hengerfeste, bytte ladeport, vi trenger ikke kundens nøkkel for å få tilgang, kunden trenger altså ikke å være til stede.

Mobilen er hovedverktøyet til teknikerne, resten er integrert i programvaren i bilene. Det er ikke lenger nødvendig med en PC som kobles opp. Informasjonen ligger i bilene.

Selve kjøreruten for teknikeren låses dagen før, og kommunikasjonen foregår så mellom tekniker og kunde. 

Før servicebilene drar ut om morgenen, lastes delene som trengs, ombord.

Bilene som brukes, er i dag hovedsakelig Model Y som er noen år gamle, hvor baksetet er tatt ut. Det er satt opp skillevegg bak forsetene, slik at det er best mulig plass til deler og verktøy.

På veien

Motor blir med en av teknikerne ut på veien, første stopp er hos flåteaktøren Arval. Løsningen her er at flåteoperatøren avtaler at Tesla dukker opp med et serviceteam, i dette tilfellet bestående av tre biler og teknikere, slik at brukerne kan melde inn eventuelle problemer som kan fikses i arbeidstiden.

En Model Y får nye bremseskiver, mens det skiftes luftfilter og vindusviskere på en Model 3.

– Vi har 5000 biler i flåten, med mange forskjellige merker. Men det er bare Tesla som tilbyr dette, sier Stian Eriksen, kommersiell direktør i Arval, da Motor møter han i parkeringshuset der servicen foregår.

Stian Eriksen, kommersiell direktør i Arval

Han sier de har en fast serviceavtale på alle bilene, med en fast totalkostnad.

– Det er behagelig og rimeligere.

Det forhindrer også driftsbrudd, at den som disponerer bilen, må ta seg tid til å få bilen på verksted.

For privatkunder starter altså det hele i appen hvor problemet meldes inn, og tidspunkt eventuelt avtales.

Teknikeren tar kontakt når forrige oppdrag er ferdig, og gir et estimat på når han kommer til å være på plass, men bileieren trenger ikke å være til stede.

Samtidig er det ikke slik at de har tilgang til alle biler, alltid.

– Grunnen til at vi har tilgang til bilen, er at det er åpnet en serviceavtale, og kunden har godkjent at vi får tilgang til bilen, sier Revhaug i Tesla.

Åtte oppdrag på én dag

Teknikeren kan først låse opp bilen når han er i nærheten, og når reparasjonen er kvittert ut, så blir tilgangen det samme.

Denne formiddagen byttes det en baklykt på Bolteløkka og en høyspent­ledning på Strømmen. Reparasjonene tar henholdsvis 15 minutter og en snau halvtime.

KJENT FEIL: Her byttes en baklykt som har tatt inn vann.
ET KVARTER: Baklyset ble byttet på 15 minutter. Eieren var ikke til stede.

Kjøreruten er lagt opp slik at det blir minst mulig unødvendig kjøring, returen til basen på Lørenskog etter siste oppdrag tar 10 minutter.

I Oslo, hvor det er tett befolket, kan en mobil tekniker rekke åtte oppdrag på en arbeidsdag.

– Men det er kunde- og ikke kapasitetsdrevet. Det er mindre effektivt enn å få inn en bil på morgenen ved et verksted, sier Revhaug.

Samtidig gjør det at de kan holde størrelsen på de fysiske verkstedene nede.

Per i dag er det 59 servicebiler fra Tesla i drift i Norge, fra 24 ulike verkstedbaser over hele landet. Bilene flyttes også etter sesong, slik at det for eksempel er flere i nærheten av områder der trafikken øker i ferier.

Få andre

De vanligste reparasjonene servicebilene utfører, er ødelagte sidespeil, kosmetiske ting som små kollisjonsskader, USB-ladere som ikke virker, dørhåndtak og låsemekanismer som ikke virker.

Men selv om kundene Motor var i kontakt med, virket veldig fornøyde med at serviceteknikerne kommer hjem til deg, så er det ikke mange andre bilaktører som planlegger noe liknende.

– Det vært noe pilotering på mobile serviceløsninger, men ikke noe i større skala, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group, som er Norges største bilselskap med import av Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen.

Heller ikke en av de andre store aktørene, Toyota, driver på denne måten.

– Nei, ingen slike ordninger, heller ingen planer, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Et selskap som har en liknende tjeneste som Tesla, er Volvo, det bekrefter Henrik Juel Teige i kommunikasjonsavdelingen til Volvo.

Flere saker med Tesla: