Ifølge tall fra en revisjonsrapport som ble kjent sist uke, tjente Tesla Motor i 2023 hele 18,8 milliarder kroner på salg av nullutslippskvoter til konkurrerende produsenter.
Lovgivningen tvinger bilprodusenter til å møte utslippsmål, og kvoteordningen knyttet til disse målene. For alle produsenter kan lage biler med CO2-utslipp, beregnet ut fra et snitt på produksjonsflåten samlet.
De rendyrkede elbilprodusentene har dermed kvoter å selge. Og de som har en flåteproduksjon som ligger over myndighetenes grense, ser at det er billigere å kjøpe kvoter fra konkurrenter enn det er å betale bøter til myndighetene.
Ifølge Bloomberg har Tesla solgt slike kvoter til produsenter i både Nord-Amerika, Europa og Kina – helt uten å måtte gjøre annet enn å fylle ut noen papirer.
Bloomberg skriver at Teslas daværende økonomidirektør Zachary Kirkhorn i 2020 sa at denne pengestrømmen ville opphøre i ikke altfor fjern fremtid.
– Vi driver ikke denne delen av virksomheten i tro på at disse kvotene vil bidra på en betydelig måte i fremtiden. Det vil fortsette en viss periode, men så vil pengestrømmen reduseres, sa Kirkhorn.
Men som Bloomberg påpeker:
De tre siste årene har inntektene fra dette vært større enn de var samme år som Kirkhorn lot uttalelsen falle.
Annonse
Rasende
Og nyhetsnettstedet legger til at det ikke er noe hemmelighet at bilprodusentene forbanner en løsning hvor de fyller opp betydelige pengesummer i en konkurrents kasse.
– Det gjør dem rasende at Tesla henter så mye penger ut av posisjonen som den eneste rene elbilprodusenten. I realiteten hjelper de å finansiere et oppstartselskap som tar mer og mer av glansen, ifølge Mary Nichols, tidligere leder av en miljømyndighet i California – og det sa hun helt tilbake i 2017.