KORROSJON: Korrosjon i de bakre bærearmene gjør at de kan svikte. Dette skjedde med Model S-en til Jan Eric Elleri.Foto: PRIVAT
Kan knekke:
Tesla i Norge tilbyr løsning på bærearm-problemet
Svakheten i bærearmene til Model S og Model X ble ikke vurdert til å være så alvorlig at det utløste en tilbakekalling av Statens vegvesen. Nå har Tesla lansert en egen løsning for norske kunder.
Nå har Tesla i Norge sendt ut det de kaller en «servicebulletin».
Service Bulletin (SB-25-31-002) dreier seg om nettopp bærearmen til Model S og Model X produsert fra 2012 til 2021, og den gjelder kun for norske kunder.
Tesla forklarer at det de har kalt en servicebulletin ikke er det samme som en tilbakekalling.
Her er det opp til kunden, som ikke trenger å foreta seg noe hvis de ikke opplever problemer med bilen.
Men skulle kunden oppleve at det kan være problemer med bærearmen, vil Tesla undersøke bilen og eventuelt reparere. Uten kostnad for kunden.
Annonse
Hvis nødvendig
Dette betyr med andre ord at Tesla-eiere nå får byttet problemdelen, hvis det er nødvendig. Det er samtidig verdt å vite at kunden ikke trenger å booke egen service kun for å sjekke dette, da kan det bli en inspeksjons- og diagnoseringskostnad for kunden hvis det ikke blir avdekket noen feil.
Det koster 900 kroner uten moms. Samtidig anbefales det kunden å legge inn en forespørsel i appen for få eget prisestimat.
Tesla Owners Club Norway beskriver hvilke symptomer som kan bety at bærearmen er på vei til å gi etter:
Støy: Knirking eller banking fra fjæringssystemet.
Feiljustering: Hjulene kan bli feiljustert, noe som fører til ujevn dekkslitasje og redusert stabilitet.
Kjørekomfort: Fjæringens evne til å dempe ujevnheter svekkes.
Sikkerhet: I ekstreme tilfeller kan en sprekk føre til full svikt i kontrollarmen, noe som potensielt kan medføre tap av kontroll over kjøretøyet. I nesten alle tilfeller vil dette skje i sakte fart, ved store utslag på rattet. Typisk når man skal rygge inn et sted og vrir kraftig på rattet.
Positiv dreining
– Jeg tenker at det som har skjedd nå, er en positiv dreining. Det har vært mange kunder som har måttet betale for skadene, og det har vært en tilsynelatende ulik behandling av kundene. Spesielt ser det ut som de som har kjent dårlig til sine forbrukerrettigheter har kommet dårlig ut frem til denne bulletinen kom, sier Jan Eric Elleri i dag.
Han synes samtidig at det er svakt, men ikke uventet, at Tesla ikke gjør en full tilbakekalling.
Jan Eric ElleriFoto: PRIVAT
– Det hadde trolig kostet mye penger, men Teslas holdning til kunder og forbrukerrettigheter er nok sterk preget av mannen på toppen og hans forretningsfilosofi. Den har etter hvert blitt verdenskjent, og jeg tror denne måten å behandle kundene på vil koste selskapet og aksjonærene enormt dyrt.
Han mener det ikke er første gang der kundene må kjempe for sine rettigheter.
Ikke flere Tesla
Elleri er nå på sin andre Model S, som han har kjøpt ny av Tesla. Det har ikke vært helt problemfritt.
– Omtrent alt som har kunnet gå i stykker har jeg byttet ut på disse til sammen. Inkludert ting som jeg aldri hadde tenkt jeg skulle få problemer med, som for eksempel alle åtte dørhåndtakene.
Samtidig legger han ikke skjul på at dette er et i-landsproblem.
– Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noen flere Teslaer, uansett hvor bra eller billige de blir. Jeg ønsker ikke å bidra ytterligere til å bygge opp det økonomiske fundamentet for et av verdens grådigste og mest kyniske mennesker.