BILER I FLENG: Ankomstfrekvensen til Tesla-fylte bilferger er stadig Tesla-salgets viktigste faktor.

Tesla-skam eller ikke:

Nå gjør Tesla et byks på salgsstatistikken igjen

Teslas to personbil-modeller er tilbake der de har vært så mange ganger før, øverst på salgsstatistikken.

Publisert

Det har myldret med analyser om merkets undergang etter Elon Musks engasjement i Trump-systemet, men som tidligere virker Teslas salg i Norge tettere knyttet til fergetider og utsalgspriser enn til amerikansk politikk.

Det norske bilmarkedet er så lite at leveringstidspunktene gir voldsomme utslag for de populære modellene, og Tesla har oftest hatt størst salgstall mot slutten av kvartalene. De siste fergeankomstene støtter opp under den trenden.

Foreløpige tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at Model Y og Model 3 nå er nummer en og to på salgslistene i Norge mars, begge med en markedsandel på vel åtte prosent. På årsoversikten er stadig Toyota bZ4X på førsteplass.

Samtidig er også Tesla øverst på merketoppen.

Bilsalget hittil i mars er noe bedre enn i samme måned i 2024, og kommer trolig til å ende betydelig høyere fordi store deler av påsken kom i mars i fjor.