Tallene er bedre enn 2020-nivåene da pandemien lammet landet, men likevel svake. Nå er det pandemiens ettervirkninger som rammer salget; mangel på databrikker og nedstengning i Kina, kombinert med utfordringene knyttet til krigen i Ukraina.
Ventelistene er rekordlange, og importørene er ikke i nærheten av å kunne møte etterspørselen.
De helelektriske bilene utgjør 78,63 prosent av nybilregistreringene i juni, mens ladehybridene står for 11,2 prosent. Bensin, diesel og hybrid er ganske likt fordelt på de resterende prosentene.
Tesla Model Yhadde i særklasse flest registreringer med 2533 biler, fulgt av Volkswagen ID.4 (inkludert GTX) med 1244 kjøretøy.
Toyota RAV4 er eneste ikke-elektriske modell blant topp 10; på 5. plass med 455 registreringer (de aller fleste i ladehybrid-utgave).
Tesla topper merkestatistikken med 2682 registreringer og 18,0 prosents markedsandel, foran VW med 12,53 prosent og Skoda med 8,55 prosent.
SUV-ene står for 73,72 prosent av nybilregistreringene, ikke minst mellomklasse-kategorien som inkluderer både Model Y, RAV4 og trioen VW ID.4/Skoda Enyaq/Audi Q4 e-tron.
Så langt i 2022 er det registrert 68.505 nye biler, ned 18,38 prosent fra samme periode i fjor. Tesla har største markedsandel med 11,77 prosent av nybilregistreringene.
PS: Det har vært 255.037 eierskifter (bruktbilhandler) i første halvår, en svak nedgang på 2,28 prosent fra samme periode i 2021.