OPPGRADERT: Tesla Model 3 bakhjulsdrift erstatter Model 3 SR+ og har fått oppgraderinger utvendig og innvendig.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Tesla Model 3 bakhjulsdrift
Dette er bilen for gjerrigknarken
Den billigste Tesla-modellen er en tidsriktig strømsparer, og i den nye versjonen er det mer komfort og stillhet enn tidligere. Men den har også noen mangler.
Etter en drøy time under første kjøretur med denne bilen lurte vi på om tripptelleren trippet. Den viste et forbruk på 1,2 kWt per mil, og på det tidspunktet hadde vi kjørt mye på motorvei i 100 kilometer i timen.
Det var rett og slett et så lavt forbruk at det var vanskelig å tro.
Men det skulle vise seg at tripptelleren ikke var på tur. Regnestykkene med ladet energimengde satt opp mot mil kjørt stemte med bilens forbrukstall.
Bagasjevolum:
450 liter. Vekt/nyttelast:
1773/301 kg. Hengervekt/taklast:
1000/68kg.
0–100/toppfart:
6,1 sek/225 km/t.
Konkurrenter:
Polestar 2 Single Motor, Volkswagen ID.3, Nio ET5, BMW i4
Forbruket er også lavere enn det man får opplyst fra Tesla, noe som ikke er uvanlig fra den kanten, av en eller annen grunn.
Og beveger man seg på veier med moderat hastighet, blir forbruket nærmest latterlig lavt.
Testbilen er det billigste kjøpet man kan gjøre hvis man ønsker en Tesla. Model 3 bakhjulsdrift starter på 410.000 kroner. Denne utgaven har også kommet i ny versjon, som Model 3 Long Range, hvilket betyr en ytre redesign som gir et litt skarpere utseende og lavere luftmotstand.
Minimalistisk
Innvendig har det også skjedd saker og ting. Model 3 har så langt ikke vært kjent for å ha et snasent interiør, men med oppgraderingen i denne utgaven nærmer de seg.
Det er fortsatt super-minimalistisk, men nå med mindre bøtteplast og en mer harmonisk utforming.
I tillegg har baksetet fått sin egen skjerm, og ikke minst er det doble vinduer bak også, noe som gir en merkbart fredeligere kupé.
Sammenliknet med Long Range er det ingen synlige forskjeller, bortsett fra dekalen på bakluka, men under skallet er det noen ganske betydelige ulikheter. Bakhjulsdrift-versjonen har naturligvis kun én motor, og så er batteriet mindre. En annen muligens hørbar forskjell er færre høytalere.
90.000 kroners-spørsmålet er om drift på én aksling mindre og et mindre batteri er verdt nettopp den summen.
Med den enklere versjonen må man leve med en betydelig kortere rekkevidde, 513 mot 629 kilometer og lavere ladefart, maks 170 mot 250 kilowatt.
Annonse
Vinter
Det man kan se, er at rekkevidden fortsatt er blant de bedre når det sammenlignes med biler i samme prisklasse, og utfra testen så er den også realistisk.
Ladingen går ganske fort, batteriet er mindre enn på firehjulstrekkeren, og vi trengte 25 minutter fra 18 til 80 prosent. Det er helt greit. Som med alle Tesla-modeller starter den høyt for så å falle jevnt nedover i hele ladeøkta.
I tillegg er jo lading på superladerne til Tesla av aller enkleste sort.
Med en streng vinter friskt i minne er det dog ikke til å komme ifra at det var mer enn én dag der framkommelighet var en problemstilling. Og erfaring fra dette tilsier at bakhjulsdrift-varianten kommer noe til kort her.
Gøyal
Bilen har en vinterinnstilling som kan hjelpe når det kniper, men det er langt ifra en super vinterbil når snøen når buken på bilen.
På den annen side så er det heldigvis ikke snø hele året, og i disse fine stundene er det ikke mulig å kjenne forskjell på bilene.
Bortsett fra i akselerasjon, der det skiller 1,5 sekunder fra null til hundre, men 6,1 sekunder er vel strengt tatt tilstrekkelig.
Det betyr at også den aller enkleste Teslaen er skikkelig gøyal på veien. Den er lett, til å være en elbil, og styringen er både presis og direkte. Man sitter lavt i seter med god støtte.
Annonse
God plass
Plassen er bra, med et overraskende stort rom bak og en romslig frunk. Den trange bakluka er et minus, det samme er forholdsvis lav nyttelast. Samtidig kan den dra en like tung tilhenger som firehjulstrekkeren.
Så er det ikke til å komme ifra at Teslas siste påfunn med å fjerne blinklysspaken, slik at det nå må brukes knapper på rattet, er imponerende teit.
Det funker på motorvei, men i en rundkjøring er det unødvendig knotete.
En annen «oppgradering» som ikke helt sitter, er «Vision Park Assist», den gir riktignok et greit oversiktsbilde når man skal parkere, men den geniale centimetermålingen til nærmeste hindring, foran eller bak, er borte.
Rariteter
Noe som derimot fungerer, er de nye automatiske LED-matrix-lyktene, som gjør kjøring i mørket til en opplyst opplevelse.
Hvis man aksepterer noen av raritetene, som blinklyset, og at det kan knipe på framkommeligheten på de mest intense vinterdagene, er det veldig mye elbil for pengene i en Model 3 bakhjulsdrift.
Bilen har blitt betraktelig mer komfortabel enn forrige versjon. Det største problemet er trolig at den betydelig større Model Y med bakhjulsdrift bare koster drøyt 20.000 kroner mer.